Publicitat
Publicitat

SEGURETAT VIÀRIA

Els accidents de moto són els únics que van pujar el 2011, amb un 25% més de víctimes mortals

Les morts a les carreteres baixen un 19%

Les carreteres catalanes van registrar el 2011 gairebé un 19% menys de víctimes mortals respecte a l'any anterior. La dada negativa és l'increment de l'accidentalitat de motos, amb 45 morts, un 25% més.

"Mentre hi hagi un sol mort a les carreteres, tenim feina a fer". Amb aquestes paraules el conseller d'Interior, Felip Puig, va voler ressaltar ahir que, malgrat la millora de les estadístiques del 2011, els accidents de trànsit són encara una xacra. I ho demostren dues xifres: al llarg de l'any que acabem de deixar enrere 200 persones van morir a les carreteres catalanes, de les quals 45 eren motoristes. Així, mentre que el nombre global de víctimes mortals ha caigut un 18,7%, en el cas específic de les motos s'ha passat de 36 a 45 morts, un 25% més que el 2010. Puig va insistir que Interior no abaixarà la guàrdia per intentar seguir reduint els accidents greus i, especialment, per fer front a la sinistralitat de les motocicletes. El comportament de la seguretat viària a Catalunya és similar al de la resta de l'Estat, on el 2011 van morir 1.479 persones a la carretera i és la primera vegada en 50 anys que la xifra baixa dels 1.500.

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, i el mateix Puig s'han proposat elaborar un estudi específic per atacar aquest fenomen. El conseller va tornar a recordar que el xassís de les motos són els mateixos motoristes i que, habitualment, un accident lleu de cotxe comporta ferits lleus, però que qualsevol accident de moto pot tenir conseqüències fatals.

Multes, actitud i crisi

L'abast de la reducció dels accidents greus es pot comprovar quan s'analitzen les dades en perspectiva. Els 200 morts del 2011 contrasten amb les 246 víctimes mortals del 2010, però sobretot amb les 622 persones que van morir a les carreteres catalanes l'any 2000. El conseller d'Interior va assegurar que la disminució es deu a molts factors, com els radars i les multes, però també a les campanyes de sensibilització, el canvi d'actitud de la ciutadania i, en aquest últim any, el 2% o 3% de disminució del trànsit que s'ha quantificat a causa de la crisi econòmica.

Per demarcacions, Tarragona és la que més ha disminuït les xifres, un 31,2%: ha passat de 250 a 172 morts i ferits greus. Girona i Lleida han reduït les víctimes greus i mortals un 15,5% i un 19,4%, respectivament, i Barcelona s'ha quedat amb 534 víctimes, un 9,3%.

A l'àrea metropolitana de Barcelona, Felip Puig es va mostrar especialment satisfet perquè les xifres d'accidentalitat han disminuït un 16% a les antigues zones de 80 km/h, que l'actual Govern va eliminar canviant-les per zones de velocitat variable.

La franja de nit és la que registra menys víctimes, 126, un 19,2% menys que l'any 2010. Al matí els morts i ferits greus han baixat un 18,8%, amb 464 víctimes, mentre que a la tarda la disminució és menor, un 12,7%, amb 480 accidentats greus o morts. Els dies feiners, de dilluns a divendres al migdia, els morts i ferits greus han baixat un 18,8%, mentre que el cap de setmana, de divendres al migdia a diumenge, s'ha passat de 568 a 494 víctimes, un 13,03% menys.

Les dones també han vist reduir la seva implicació en accidents greus, un 18,05%, amb 286 víctimes, entre morts i ferits greus. La reducció entre els homes va ser menor, de 15,3%, passant de 926 a 784.

Per edat, l'accidentalitat baixa en tots els trams excepte en els adults de 35 a 44 anys, que va pujar un 9,7%. On baixa més l'accidentalitat greu és entre els menors de 14 anys, que ha passat de 41 a 20 víctimes. De 15 a 34 anys, la reducció ha estat de prop del 30%. Segons Aregio, això es deu a les successives campanyes de conscienciació i les xerrades a les escoles, que han comportat un "canvi d'actitud" de la població més jove.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT