Publicitat
Publicitat

EL CANVI EN ELS CONSUMS CULTURALS

El gegant de les vendes 'online' no desafiarà el preu fix del llibre

Amazon desembarca a Espanya però no els seus descomptes

La gran botiga global ja té sucursal espanyola. Amazon ha protagonitzat un desembarcament tranquil. Però s'accentuarà la batalla entre la comoditat de la web contra el tracte humà de les llibreries.

Sense fer gaire soroll, com és norma de la companyia, Amazon obria ahir el seu domini .es , hores abans de presentar-se oficialment en roda de premsa. Una edició en Blu-ray amb totes les pel·lícules de la saga Star Wars es convertia, al cap de no res, en la primera venda que feia des que opera amb la nova sucursal.

En el cas de llibres, es concentrarà de moment en el format físic. Amazon és el principal distribuïdor de llibres digitals al món, a través del seu lector Kindle, però ja ha anunciat que deixa per a un futur sense data l'arribada d'aquesta plataforma a Espanya (tot i que res no impedeix comprar llibres digitals a l'americana Amazon.com). Es tracta per tant d'una entrada tímida, tenint en compte que no podrà jugar la carta del preu en la seva oferta: la llei obliga els editors a fixar el preu dels llibres i les botigues només poden rebaixar-lo fins a un 5%.

La botiga virtual també ven llibres en català, però encara ha d'incorporar la majoria de títols i segells. Dels cinc llibres de ficció més venuts la setmana passada, només en tenia un de disponible immediatament. I dels de no-ficció no en tenia cap. Durant la presentació d'ahir, el responsable d'operacions a Europa d'Amazon, Greg Greeley, declarava que no té intenció de moment d'obrir versió de la pàgina en català.

Els llibreters, a l'expectativa

Marta i Antonio Ramoneda, responsables de la llibreria La Central, consideren que l'arribada d'Amazon "no per esperada resulta menys temible". I afegeixen: "Juntament amb Apple i Google formen part del grup reduït d'empreses que controlen la difusió de productes culturals globalment. Aparentment tot resulta beneficiós per al consumidor, però una posició de quasi monopoli no pot ser mai positiva a mitjà termini".

Imma Bellafont, de La Tralla de Vic, creu que el client tradicional seguirà volent passejar per la llibreria. "De moment, amb les botigues internacionals d'Amazon hem notat poca cosa. Això sí, alguns clients d'edat avançada i que no dominen internet a vegades vénen per demanar-nos que els ajudem a fer una compra a la web d'Amazon", explica.

Impuls dels formats digitals

Entre els editors hi ha més entusiasme. Xavier Mallafré, president del gremi, creu que Amazon ajudarà a canviar els hàbits de consum cultural i que serà en positiu: "Millorarà la capacitat que té qualsevol llibre per arribar als lectors. Apropa la cultura a tothom. I com que el preu del llibre està protegit, el factor preu no en serà el determinant de l'èxit, sinó que ho serà el factor servei". Mallafré reconeix, però, que "ells tenen una editora, així que es podrien posar a publicar per competir, però no ha passat mai i res fa pensar que ara planegin fer-ho".

Tot i que Amazon podria ser vista com a amenaça en el camp del llibre té vocació de ser dominant (i recursos per fer-ho), en realitat podria suposar una oportunitat per al mercat català, ja que es troba en una fase molt primerenca, en què només el 0,3% de les vendes són per a llibres digitals (mentre que al Regne Unit són el 13% i als EUA el 20%). Aquest és el parer de Josep Maria Terre, conseller delegat de 36QL, impulsors de la plataforma Leqtor. "Quan el facin arribar, aportarà clients nous i les editorials s'animaran a tenir més oferta en format digital. I també farà que els fabricants d'aparells hi vegin més negoci".

Amazon tiba la corda a Europa

Tot i la declaració de bones intencions, Amazon ha protagonitzat diversos litigis a França i Alemanya, països on també té sucursal i el preu del llibre és fix perquè es considera que així es protegeixen els títols menys comercials i les llibreries independents.

En el cas de França, Amazon va demanar als seus clients que es mobilitzessin contra la prohibició de fer els enviaments gratuïts (ja que es considerava que formava part d'un descompte encobert). En tan sols un cap de setmana, 120.000 persones signaven la petició, però sense èxit. La llei, de fet, ha arribat dos cops als tribunals europeus i sempre n'ha sortit refermada. Anglaterra és l'únic país d'Europa on Amazon opera sense la cotilla del preu fix.

Més continguts de