Publicitat
Publicitat

Cau un 46% el públic de pagament però es compensa amb els espectadors d'activitats populars i gratuïtes

El Grec té més públic però ven la meitat

El balanç del primer Grec dirigit per Ramon Simó té una cara i una creu: ha comptabilitzat més públic però ha venut la meitat d'entrades que el 2011. La raó: un model que defensa "l'exigència".

Aquesta nit el concert d'Els Amics de les Arts posarà punt final al festival Grec del 2012, però ahir el director Ramon Simó i el regidor de Cultura Jaume Ciurana ja en van fer el primer balanç. Els responsables del Grec van voler defensar el nou model de festival al marge de les xifres. "La raó del comptable està lluny de la raó artística", avisava Simó, argumentant que el seu Grec és substancialment diferent del que havia defensat els últims cinc anys Ricardo Szwarcer i, per tant, és difícil de comparar.

Les xifres fredes, però, indiquen que el certamen ha guanyat públic. L'Icub ha comptabilitzat que han participat en el Grec 127.000 espectadors. D'aquests, un de cada tres és gent que va assistir a alguna activitat gratuïta, com la inauguració al passeig Lluís Companys o al minifestival Dies de Dansa. Més de la meitat dels espectadors que ha tingut el Grec prové dels espectacles gratuïts o les activitats paral·leles, com les Nits d'Estiu al CaixaForum i el cinema a la fresca de la Sala Montjuïc.

Si ens cenyim als espectacles de pagament, el Grec ha venut 55.604 entrades, una xifra molt allunyada dels 98.400 espectadors que van pagar entrada el 2011, un 46% menys. L'ocupació ha caigut del 66% al 54%, tot i que aquesta última xifra és similar a la que aconsegueixen els teatres barcelonins durant la temporada. La davallada l'atribueixen a dos motius: tant a la crisi -"les notícies no ens han acompanyat gaire", deia Simó, referint-se a l'augment de l'IVA i a les amenaces de rescat- com sobretot a un canvi de model organitzatiu i artístic.

Amb un festival que s'ha concentrat en quatre setmanes i no set, que s'ha recollit a Montjuïc i que només ha inclòs en la programació quatre muntatges que han fet temporada, "sabíem que renunciàvem a una potencialitat d'espectadors", deia Simó. Tot i que s'han fet pràcticament els mateixos espectacles de sala que l'any passat, 59, l'aforament disponible ha passat de 163.957 a 114.265 localitats, un 30% menys que el 2011. "Si no fem un model de temporada i fem un model comprimit ens arrisquem a un joc: al fet de no fer espectacles comercials que rebentin la taquilla. Per vendre entrades, puc programar Julio Iglesias. Però si vols un model d'exigència artística has de renunciar a una programació comercial que justifiqui els números a última hora. És més fàcil fer un festival comercial que un festival exigent, però penso que nosaltres estem jugant a acostar el millor art teatral a la gent de Barcelona. La resta, ja es fa durant la temporada", va justificar el director.

El triomf dels internacionals

Més enllà de les xifres, tant Ciurana com Simó defensen la implantació del nou model, tot i definir-lo com a "any de transició", segons el regidor. La seva valoració global és molt positiva: "Hem fet un molt bon festival", opinava el director. Geogràficament, "la definició espacio-temporal del festival s'ha referendat amb el públic, els professionals i els programadors estrangers", assegurava. L'any que ve mantindrà la centralitat a Montjuïc, els espectacles itinerants i pocs muntatges fent temporada. Artísticament, s'ha fet "un programa que dibuixava un panorama extens del que és la creació contemporània al món". "Hem excitat la curiositat de la gent, hem acostat als espectadors el que passa a les arts escèniques internacionals i amb companyies de gran exigència i compromís artístic", deia Simó.

De cara a l'any que ve s'ha proposat afinar la programació familiar, millorar la implantació del circ, augmentar les activitats extres i situar-ne més a la carpa Hub de la plaça Margarida Xirgu, esponjar els espectacles en diferents franges horàries i avançar el tancament de la programació del Grec per adequar-se als festivals internacionals amb qui es volen teixir aliances.

De fet, els espectacles internacionals són dels que han tingut millors resultats. Muntatges com The master and Margarita , El gran teatro del mundo , Body Remix i Le grand C demostren que el públic està assedegat de propostes estrangeres, ara que els teatres públics han retallat pressupost i no tenen muntatges convidats. El Grec és ja el gran aparadors internacional que queda a Barcelona.

Com és habitual, els concerts també han tingut una bona acollida, amb 15.536 entrades venudes i un 66% d'ocupació. Al marge de les figures internacionals que tenen el paper de "celebració d'una nit d'estiu", Simó destacava les coproduccions, com el cicle Off, els CaboSanRoque i el muntatge de música de Carles Santos. En total, el Grec ha coproduït 23 espectacles, entre els quals hi ha 4 concerts específics per al festival. Dels altres 19 muntatges, el director va destacar que entre 13 i 15 faran gira o s'explotaran durant la temporada teatral.

Més continguts de