Publicitat
Publicitat

OBITUARI

La pintora mexicana d'origen anglès, de 94 anys, va ser parella de Max Ernst i col·lega de Picasso

Leonora Carrington, l'última gran surrealista

La pintora surrealista Leonora Carrington va morir ahir a Mèxic. S'hi havia exiliat per fugir dels nazis i allà va desenvolupar la seva carrera, al nivell dels seus companys Duchamp, Picasso i Dalí.

Era l'última pintora en vida de la generació surrealista i una de les més considerades a Mèxic, malgrat l'ombra constant de Frida Kahlo. Leonora Carrington (Lancashire, 1917-Ciutat de Mèxic) va arribar a París de la mà de Max Ernst (1891-1976), que llavors era la seva parella i la va introduir al cercle d'artistes surrealistes: Marcel Duchamp, André Breton, Pablo Picasso i Salvador Dalí, entre altres.

Aviat va demostrar que no era la model d'un artista: el 1938 va participar a l'Exposició Internacional Surrealista, que es va celebrar a París. Amb l'arribada dels nazis a França i el reclutament d'Ernst en un camp de concentració, Carrington va optar per l'exili. Va passar per Nova York, on va conèixer Peggy Guggenheim, i el 1942 va establir-se definitivament a Mèxic. Allà va retrobar-se amb la seva gran amiga, l'artista espanyola Remedios Varo, va coincidir amb Luis Buñuel i es va casar amb el fotògraf hongarès Chiki Weiz. Mai va tornar a la Gran Bretanya -havia trencat els lligams amb la seva família, que la consideraven una rebel- i la lluita a favor dels jueus i pels drets de la dona van ser dues de les seves prioritats.

Com a surrealista, Carrington recreava somnis i mons misteriosos, carregats d'ironia i màgia. Personatges mig humans, mig animals, ocells exòtics i la presència recorrent de cases conformaven la seva iconografia, influenciada pels mites celtes, la cultura indígena i prehispànica mexicana. Octavio Paz la definia com un "personatge delirant".

Cotitzada i estimada

Al Museu d'Antropologia de Mèxic es pot contemplar una de les seves peces emblemàtiques, El món màgic dels maies ; la Tate Modern Gallery en conserva un parell de dibuixos i un oli. I el 2009, el quadre La geganta es va vendre a Christie's per més d'un milió de dòlars. Leonora (Planeta, 2011), la novel·la d'Elena Poniatowska sobre Carrington, ha contribuït a donar visibilitat a una artista que va optar per viure en l'anonimat. L'escriptora afirma que "la seva figura és molt gran i serà cada vegada més forta, a mesura que passi el temps".

Més continguts de