Cultura 28/02/2015

El Liceu s’aplica a “programar amb responsabilitat”

Verdi, Donizetti, Puccini i Wagner dominen la temporada operística 2015-2016

Xavier Cervantes
4 min
Terry Gilliam ha traslladat  La seva imaginació a l’òpera Benvenuto Cellini d’Hector Berlioz que es veurà al Liceu al novembre.

Barcelona“Molt variada, amb grans noms i moltes estrelles del futur”. Així sintetitza la directora artística del Liceu, Christina Scheppelmann, la temporada 2015-2016 del teatre de la Rambla. En l’àmbit operístic, la varietat és una programació amb dotze títols, tres en versió concert, que van del Barroc al segle XXI, tot i que hi predomina el repertori italià: Nabucco, Otel·lo i Simon Boccanegra de Verdi, I Capuleti e i Montecchi de Bellini, Lucia di Lammermoor de Donizetti i La Bohème de Puccini.

Scheppelmann, que ahir va insistir en la necessitat de “programar amb responsabilitat”, defensa l’equilibri entre títols com La Bohème, que ja va ser present en la temporada 2011-2012, i altres que han tingut poc recorregut al Liceu, com Benvenuto Cellini de Berlioz, que només s’hi ha representat tres cops, el 1977, o Serse, l’òpera de Händel sobre el rei de Pèrsia, fins ara absent del teatre de la Rambla, i de la qual es faran dues sessions en versió concert amb l’orquestra Ensemble Matheus dirigida per Jean-Christoph Spinosi. Tret de la reposició del Simon Boccanegra de José Luis Gómez, la resta d’òperes arriben en muntatges que no s’han vist mai a Barcelona, incloent-hi el de La flauta màgica que Barrie Kosky vesteix de cinema mut. Tanmateix, el Liceu només participa en la producció de Nabucco.

Ambrogio Maestri

Un ‘Nabucco’ que Daniele Abbado situa a l’Holocaust

La temporada s’obrirà al setembre amb dansa: El llac dels cignes de l’English National Ballet. La primera òpera serà Nabucco, amb direcció escènica de Daniele Abbado -fill de Claudio Abbado-, que trasllada la història del rei babiloni als anys de l’Holocaust. Seran deu funcions amb dos repartiments en què destaca el baríton verdià Ambrogio Maestri, el poderós Scarpia de la Tosca que va passar pel Liceu l’any passat.

Terry Gilliam

Un Monty Python per a ‘Benvenuto Cellini’ de Berlioz

Les expectatives són altes davant el muntatge de Benvenuto Cellini que arribarà al novembre amb direcció escènica de Terry Gilliam, el cineasta de la desmesura i la imaginació, a més de fundador dels Monty Python. Es tracta d’una producció de l’English National Opera de Londres i de la De Nederlandse Opera d’Amsterdam que Scheppelmann considera “molt creativa i fins i tot transgressora”. “És una òpera que s’hauria de fer més”, afegeix Scheppelmann sobre aquesta joia de Berlioz que dirigirà Josep Pons.

Juan Diego Flórez

El tenor peruà s’estrena com a Edgardo a ‘Lucia di Lammermoor’

Donizetti no abandona el Liceu: dos títols a la temporada 2014-2015, i a la següent Lucia di Lammermoor, de la qual es faran catorze funcions al desembre. Un dels atractius serà el debut del tenor peruà Juan Diego Flórez en el rol d’Edgardo. En aquesta producció amb atrevida direcció escènica de Damiano Michieletto, Flórez compartirà protagonisme amb la soprano Elena Mosuc.

John Malkovich

Un actor per recitar l’‘Egmont’ en un programa dedicat a Beethoven

L’actor John Malkovich posarà veu, en anglès, als versos de Goethe. Recitarà Egmont el 23 de gener en un concert dedicat a Beethoven en què Martin Haselböck dirigirà la Wiener Akademie. La temporada de concerts també n’inclou un de la diva del belcanto Diana Damrau, un de la Simfònica del Liceu a propòsit de Mendelssohn i Txaikovski, un concert Mozart amb el baríton Christian Gerhaher i un de Riccardo Muti al capdavant de l’Orchestra Giovanile Luigi Cherubini. De recitals amb piano, només hi haurà el de Joyce DiDonato.

Antonenko i Kunde

Dos Otel·los d’altura al servei de Verdi i Rossini

El letó Aleksandrs Antonenko serà l’Otel·lo verdià en el muntatge d’Andreas Kriegenburg al gener i al febrer. Paral·lelament, Gregory Kunde serà el moro de Venècia en les dues sessions (el 3 i el 6 de febrer) de la versió concert de l’ Otel·lo de Rossini, una partitura que no sona al Liceu des del 1877.

Robert Carsen

Punt final a la tetralogia amb ‘El capvespre dels déus’

Segueix la fidelitat del Liceu a Wagner, i per partida doble: la fi de la tetralogia amb El capvespre dels déus, dirigida per Robert Carsen, i un concert de la Simfònica de Liceu titulat A l’entorn de Wagner i el cinema, amb fragments de les bandes sonores d’ El senyor dels anells, A la recerca de l’arca perduda i La guerra de les galàxies.

Plácido Domingo

El tenor madrileny celebra 50 anys del seu debut al Liceu

Plácido Domingo, que aquest abril cantarà I due Foscari, tornarà l’any que ve al Liceu per interpretar un altre rol verdià, el de Simon Boccanegra, que servirà per commemorar els 50è aniversari del seu debut al Liceu. En els altres repartiments destaca Leo Nucci.

George Benjamin

La versió concert d’una obra mestra: ‘Written on skin’

El segle XX és inexistent en aquesta temporada. En canvi, Scheppelmann no ha volgut deixar escapar l’oportunitat de portar al Liceu una obra del segle XXI: Written on skin, de George Benjamin. Quan es va estrenar al Festival d’Ais de Provença l’estiu del 2012, aquesta òpera ja va ser saludada com una obra mestra. Benjamin i el dramaturg Martin Crimp, responsables també d’ Into the little hill, l’òpera de cambra que es va veure al Foyer del Liceu el 2010, es van inspirar en una llegenda del trobador en llengua occitana Guillem de Cabestany.

Benjamin va traslladar aquest relat tràgic i cruel a la partitura pensant en la sonoritat de la Mahler Chamber Orchestra, la formació que ell mateix dirigirà el 16 de març del 2016 al Liceu en una versió concert de Written on skin. O com diu Scheppelmann, “semiescenificada”, perquè “hi haurà interacció entre els cantants”.

Continuïtat pressupostària

La temporada 2015-2016 del Liceu segueix les directrius del pla estratègic elaborat pel director general del teatre, Roger Guasch. Els ingressos previstos són de 41,5 milions d’euros (1,3 més que el 2014-2015), dels quals 18,9 els aporten les administracions públiques. Les despeses, segons Guasch, arribaran als 39,3 milions; és a dir, la temporada tindrà un superàvit que podria créixer si l’IVA cultural disminuís.

“La cultura no es mereix aquest 21% d’IVA, però no és el ministre d’Economia qui diu si s’incrementa o no. Som els ciutadans”, recorda el president del Liceu, Joaquim Molins. Tanmateix, el teatre encara no ha decidit si se sumarà a la protesta del Dia Sense Música convocat per al 20 de maig, data de l’estrena de Così fan tutte al Liceu. “Estem a favor que s’abaixi l’IVA, però haver de moure les funcions tindria un cost de 190.000 euros”, diu Guasch.

stats