Publicitat
Publicitat

El Macba mira cap als anys vuitanta de la mà d'Antoni Muntadas

El Museu d'Art Contemporani de Barcelona presenta 'Between the frames: The Forum', una instal·lació de l'artista que proposa una mirada crítica sobre el món d'aquesta dècada

A partir de demà, el Museu d'Art Contemporani de Barcelona exposa Between the Frames: The Forum, una instal·lació de l'artista Antoni Muntadas que el museu ha adquirit recentment. Amb aquest projecte, que va realitzar entre el 1983 i el 1991, Muntadas reflexiona de manera crítica sobre els canvis que es van produir en el sistema de l'art (galeries, museus, mitjans de comunicació, guies de museus, etc.) als anys vuintanta. L'obra explora, també, el paper que tots aquests intermediaris tenen en la percepció que l'espectador té d'una obra d'art. El director del Macba, Bartomeu Marí, va explicar en la presentació que l'adquisició d'aquesta peça correspon a l'interès que el museu vol posar en l'art dels anys vuitanta, "una dècada encara pròxima per escriure'n la història, però prou llunyana com per començar-ne a oblidar els referents". En aquesta dècada va començar a emergir l'art al continent africà i Sud-amèrica, i nous discursos culturals com el feminisme o la multiculturalitat van adquirir un paper important en l'art, va recordar Marí.

Aquesta dècada, va precisar Muntadas, "va donar un protagonisme als intermediaris, que interpretaven, exposaven i fins i tot arribaven a manipular l'obra". Per l'artista, "la galeria, el museu o el col·leccionista han d'existir, no es discuteix la seva existència, però aquests rols a vegades adquireixen una importància desmesurada, associada a una economia de mercat, que fa que perdi visibilitat l'important, la producció artística". Between the Frames, inicialment centrat en els anys 80, s'allarga fins a principis del 2000, un període en què Muntadas ha anat elaborant i modificant el dispositiu de presentació de la instal·lació.

L'obra inclou vuit "capítols" de diferent durada (entre 15 i 45 minuts), que conformen un total de més de quatre hores de projecció, editats per Muntadas a partir de dues-centes hores d'entrevista que va fer durant deu anys a marxants, galeristes, col·leccionistes, gestors de museus, guies, crítics i especialistes de diferents mitjans de comunicació. El director del museu ha definit Between the Frame com "un retrat, però a la vegada una mirada crítica, sobre com va canviar el sistema de l'art en els 80, uns anys complexos en els quals també va canviar el món, des de la revolució iraniana del 1979".

L'obra es presenta, a més, amb un dispositiu arquitectònic peculiar: una estructura modular circular amb un espai central, al qual s'obren set espais cel·lulars amb un monitor cadascun, on es projecten els diferents capítols de forma simultània. A cada espai, il·luminat amb un color diferent, li correspon una tipologia de professionals del món de l'art.


Originàriament, el projecte va ser concebut en forma de panòptic, similar al model penitenciari. L'espectador ha de circular i percebre el muntatge final de l'obra a partir del seu propi temps i la seva pròpia experiència. Between the Frames es va presentar per primera vegada al Wexner Center for the Arts, a Columbus (Ohio), i des d'aleshores el projecte s'ha presentat a través de diferents dispositius: des de la dispersió dels capítols per les sales i les oficines del Museu d'Art Contemporani de Bordeus fins a les diferents posades en escena en altres museus d'Europa i els Estats Units per part d'un banquer, un filòsof, un historiador i un sociòleg.

Juntament amb la instal·lació original ideada per Muntadas, s'exhibeix la documentació (fotografies, diagrames i textos) de les diferents posades en escena que s'han realitzat, mentre que el Centre d'Estudis i Documentació del Macba posa a disposició del públic les gravacions en brut de les 156 entrevistes originals en la seva versió íntegra, recentment digitalitzades. Una versió diferent de l'obra es podrà veure aquesta tardor al Long Beach Museum of Art de Califòrnia, on es va iniciar el projecte el 1983.

Etiquetes

Més continguts de