Publicitat
Publicitat

Dansa

Al Teatre Condal

María Rovira recupera l'essència gitana del barri barceloní del Somorrostro

Un documental sobre la història del barri inicia l'espectacle, que recorrerà Espanya i l'Amèrica Llatina

L'essència del flamenc popular i del desaparegut barri gitano barceloní del Somorrostro, de la dècada del 1950, ha estat el punt d'inspiració de l'espectacle que la coreògrafa María Rovira posarà en escena a partir del 16 de agost a Barcelona per portar-lo, després, de gira per Espanya i l'Amèrica Llatina.
Fins al 4 de setembre, deu ballarins de Trànsit Dansa, la companyia de Rovira, interpretaran l'obra Somorrostro al Teatre Condal de Barcelona "un espectacle diferent", ha dit la coreògrafa en una entrevista a EFE, en comentar el muntatge en què porta els ballarins de flamenc cap al ball contemporani.

Trànsit Dansa compta amb tres ballarines convidades "purament de flamenc" que són les que han ensenyat el ritme a la resta amb recursos com per exemple que en comptes de fer palmes, els intèrprets fan aquest so amb els peus descalços i també picant amb les mans a terra, explica.
Una de les intèrprets de Trànsit Dansa, Sol Vázquez, balla un solo de 7 minuts sobre un calaix, "un solo molt físic i molt dur de ballar", segons Rovira, al qual la ballarina representa "el món interior del barri popular del Somorrostro" i barreja ritmes de flamenc amb dansa contemporània.
L'estela de Carmen Amaya, nascuda al barri gitano barceloní, i la seva manera personal de ballar a la platja, gens acadèmica, estan també darrere del muntatge, així com el visionat de la pel·lícula de Rovira Beleta Los Tarantos, amb Amaya ballant descalça, i la lectura de Caçadors d'instants, del filòsofo Rafael Argullol.
L'espectacle s'inicia amb un documental de cinc minuts sobre el que va ser el Somorrostro, amb fotos i persones recordant el barri i la silueta d'una de les ballarines de flamenc, Jennifer Rico, projectada a l'escenari.

La revisió de la història de l'antic barri, a la qual contribueix l'espectacle i un documental de televisió emès recentment, han tornat a posar-lo d'actualitat, i fa poc se li va donar el nom de platja del Somorrostro a la zona que antigament van ocupar les barraques.
L'essència del "flamenc de carrer" que Rovira ha traslladat al seu espectacle, està recolzada pel so persistent de la percussió del calaix tocat en directe, a un escenari de mobles recollits de contenidors, cadires i armaris grans de fusta, quadres penjats de les parets i un terra de sorra.
Veient el llarg recorregut de Somorrostro, Pere Molsosa, un dels ballarins de Trànsit Dansa i realitzador del vídeo, ha començat un making off amb imatges de barris que són com aquest, multiculturals, i gravarà totes les ciutats a les quals anirà la companyia.
Començarà a Barcelona al barri del Raval, a prop del Paral·lel, on està el Teatre Condal, i continuarà a un barri haitià de Santo Domingo, ciutat on es representarà l'espectacle entre el 17 i el 24 de setembre.
A octubre estarà a les cartelleres gallegues, de El Ferrol i A Corunya, al novembre anirà a Maracaibo i a d'altres ciutat veneçolanes, i al desembre a Quito, la capital d'Ecuador.
Pel 2012 està previst que giri per la Xarxa de Teatres d'Espanya, Madrid i Andalusia. Aquesta última comunitat li produeix a la coreògrafa "una especial il·lusió", i al setembre del proper any començarà un altre viatge per una dotzena de ciutats argentines a més de la cartellera del prestigiós Teatro Solís de Montevideo (Uruguai).
La faceta didàctica de Maria Rovira, Premi Nacional de Dansa de la Generalitat de Catalunya, es desplegarà també a Puerto Rico el 4 de setembre, amb un treball de coreografia pel Ballet Nacional de Puerto Rico.
Quan la companyia, resident a Mataró, es desplaci a Santo Domingo, dues de les ballarines flamenques de Somorrostro oferiran un taller de flamenc.

Més continguts de