Publicitat
Publicitat

Obre a Londres una exposició excepcional de Leonardo da Vinci

La National Gallery de Londres ha trigat cinc anys a reunir les noranta obres que formen la mostra, que presenta nou de les vint pintures que l'artista va realitzar

Avui obre les portes al públic a la National Gallery de Londres l'exposició "Leonardo a la cort de Milà", una mostra excepcional que reuneix la majoria d'obres conservades de l'artista. La mostra, l'organització de la qual s'ha perllongat al llarg de cinc anys, traça un recorregut per la trajectòria pictòria del polifacètic mestre del Renaixement italià. Els organitzadors han aconseguit reunir obres fins ara mai exposades juntes, com ara les dues versions de Mare de Déu de les Roques, que ni el mateix artista va poder veure plegades. Entre pintures i dibuixos, l'exposició presenta noranta obres de Leonardo i dels seus deixebles.

Leonardo da Vinci només va pintar vint quadres al llarg de la seva carrera, dels quals se'n conserven només quinze, i aquesta exposició ha aconseguit reunir-ne nou. "Es tracta d'una experiència irrepetible. Mai abans s'havien vist juntes tantes pintures de Leonardo. A més cal tenir en compte que totes elles pertanyen a un mateix període, fet que n'incrementa el valor", ha explicat a Efe un dels comissaris de la mostra, Arturo Galansino.

L'exposició se centra en la producció artística de Da Vinci durant els gairebé vint anys (de 1482-1499) que va passar a Milà, treballant en la cort del governador de la ciutat, el duc Ludovico Maria Sforza, abans de pintar la Mona Lisa. En aquest moment el polifacètic artista italià es va consagrar com a artista i figura pública i va aconseguir transformar el món de la pintura per sempre. "En aquest període va dur a terme una espècie de revolució en la pintura des del punt de vista de la representació de les emocions, de l'òptica i de l'interior de l'ànima", ressalta el comissari.

Aquest èxit queda patent sobretot en els retrats exhibits a Londres, com la famosa Dama de l'ermini, en la qual Leonardo va pintar l'amant de 16 anys del duc Ludovico. En aquesta pintura, l'artista italià aconsegueix enaltir la bellesa de la dona de manera magistral. Alhora, està considerat com el primer retrat veritablement modern a causa de la positura de la model, mig girada, i l'expressió plena de matisos que deixa penetrar en la seva ànima. La fascinació per l'anatomia humana de Leonardo queda patent en la mostra, en els seus estudis de parts del cos i sobretot en el retrat inacabat de sant Jeroni, que arriba a Londres des del Museu Vaticà. La mostra ha suposat un triomf artístic i organitzatiu. La complexitat per portar fins a Londres obres tan fràgils i exclusives –les joies d'alguns museus com el Louvre, l'Hermitage o el Vaticà– ha suposat una veritable tasca de persistència i diplomàcia de més de cinc anys. L'interès ha quedat palès també en la resposta del públic, que ha comprat de manera anticipada un nombre d'entrades sense precedents per veure fins al febrer de 2012 la que està considerada com l'exposició de l'any a Londres.

Més continguts de