Publicitat
Publicitat

Des d’Itàlia fins a Mèxic

Temporada Alta, oasi del teatre internacional

La companyia russa de la Cheek by Jowl inaugura avui la 26a edició del festival amb una ‘Nit de reis’

La 18a edició del festival Temporada Alta, celebrada el 2009, va arrencar amb un espectacle de la companyia Cheek by Jowl, un Macbeth sobri i d’estètica militar. Va ser el primer espectacle, però no l’inaugural. L’honor va correspondre a El jardí dels cinc arbres, un muntatge de Joan Ollé amb textos d’Espriu. El fundador de la Cheek by Jowl, Declan Donnellan, sí que fa el ple enguany: la seva companyia russa inaugura aquesta nit la 26a edició del festival al Teatre Municipal de Girona amb un muntatge de Nit de reis, de Shakespeare, que destaca per la sobrietat. Com en els muntatges elisabetians, en aquesta comèdia carregada d’enganys amorosos i ambigüitat sexual, el repartiment és exclusivament masculí. Per a un dels tretze actors de l’obra, Andrei Kusitxev, el principal repte que ha hagut d’afrontar és entendre “la naturalesa femenina” i no fer un simple exercici de transformisme.

L’objectiu de la companyia en aquest aspecte era trencar amb la idea que un canvi de sexe escènic pot resultar “ridícul” i evitar “el riure immediat”. Per a un altre dels intèrprets, Ígor Iasulovitx, que hi interpreta el paper de la Viola, una dona que es fa passar per un home, la seva feina consisteix a anar fins al fons de l’ànima del personatge: “No es tracta només de canviar la cara, sinó de representar conflictes humans que són extraordinaris”.

Nit de reis, que es representa avui i demà al Teatre Municipal de Girona, és una coproducció de la Cheek by Jowl i del Festival Txékhov de Teatre Internacional. Com va ser el cas de Macbeth, Declan Donnellan serà a Girona per estar al costat dels seus actors. “Treballa com un escultor que va traient tot el que sobra d’un bloc de pedra” per deixar-la “més nítida i més clara”, subratlla Iasulovitx.

El filó del teatre llatinoamericà

La programació de la 26a edició del festival inclourà 26 espectacles de 15 països. A més de Declan Donnellan, la programació d’enguany del Temporada Alta inclourà treballs dels grans noms internacionals que s’han convertit en vells coneguts del festival, com Guy Cassiers, Alain Platel i Romeo Castellucci. No hi haurà cap muntatge d’un altre vell amic del festival, el polonès Krystian Lupa, però sí que hi torna el lituà Oskaras Korsunovas, que representa com el festival també és una porta d’entrada a Catalunya del panorama teatral de l’Europa de l’Est. Al marge del festival Grec, i d’espectacles puntuals a les programacions dels grans equipaments del país, el festival s’ha convertit en un oasi per als amants de les arts escèniques internacionals. El teatre llatinoamericà és una altra de les vies més actives del festival. En els últims anys s’hi han pogut veure espectacles de creadors que també s’han donat a conèixer a l’Estat, com els argentins Claudio Tolcachir i Daniel Veronese. Aquesta línia no s’atura aquí: també desembarquen a Girona i Salt companyies que encara no havien participat en el festival. Enguany es podrà veure Mendoza, un Macbeth a l’estil narco dels mexicans Los Colochos, i Las ideas, una reflexió sobre la creació artística i els límits entre la realitat i la ficció de Federico León, que ja està considerat un referent de l’escena independent argentina.

L’oferta internacional de Temporada Alta no s’acaba amb el teatre de text i la creació contemporània. El Teatre de Salt acollirà el 29 d’octubre Les Rois Vagabonds, que van rebre el premi del públic del Festival d’Avinyó per Concerto pour deux clowns. En aquest espectacle, Igor Sellem i Julia Moe Caprez converteixen un concert amb peces de Bach, Vivaldi i Strauss en un muntatge de mim i acrobàcies per a tots els públics.

Els imprescindibles internacionals de la 26a edició del festival

‘Mendoza’

Los Colochos aborden l’actualitat de Mèxic amb un Macbeth ambientat en els anys de la Revolució Mexicana. El van assajar en domicilis particulars.

EL CANAL, 21 D’OCTUBRE

‘La humanitat’

El belga Josse de Pauw torna a interpretar aquest text d’Arnon Grunberg en defensa de la humanitat. Fa prop de quinze anys va fer-ho a ritme de jazz i ara actuarà amb una soprano.

EL CANAL, 27 D’OCTUBRE

‘Golem’

El col·lectiu 1927 torna a Catalunya després de l’exitosa La flauta màgica inspirada en el cinema mut que va fer al Liceu l’any passat. Golem és el seu espectacle més aclamat.

EL CANAL, 3 I 4 DE NOVEMBRE

‘Out of context - for Pina’

Girona rebrà aquest espectacle que el coreògraf Alain Platel només munta un cop l’any i en una sola ciutat i que és un homenatge a Pina Bausch.

T. MUNICIPAL, 10 I 11 DE NOVEMBRE

‘El cas de la frontera’

Guy Cassiers vesteix amb imatges del Bosch la duresa d’aquest text de la Nobel Elfriede Jelinek sobre el drama dels refugiats.

TEATRE MUNICIPAL, 18 DE NOVEMBRE

‘Ethica. Natura e origine...’

Romeo Castellucci torna amb una performance inspirada en l’ Ètica de Spinoza, on el públic és convidat a experimentar noves possibilitats del ritual teatral.

LA MERCÈ, 24 I 25 DE NOVEMBRE

‘Diari d’un boig’

La proposta d’enguany del lituà Oskaras Korsunovas és d’alt voltatge. Amb Diari d’un boig, de Gogol, analitza els mecanismes de com un home corrent es converteix en un dictador.

LA PLANETA, 8 I 9 DE DESEMBRE

Les

Més continguts de

le
PUBLICITAT
PUBLICITAT