Publicitat
Publicitat

ART

Els carrers de la ciutat belga s'omplen d'art amb la macroexposició 'Track'

Tots els camins porten a Gant

Flandes és el nou clúster d'arts visuals d'Europa. Un dels principals atractius és el Track. 41 artistes internacionals han estat convidats a crear noves obres per exposar-les als carrers de Gant.

Una de les últimes obres de l'artista belga Leo Copers consisteix en un cementiri de museus. En un racó del Citadel Park de Gant n'ha enterrat més de cent d'una tongada. En un racó del parc ha plantat, entre moltes altres grans pinacoteques i centres d'arreu del món, les làpides del Museu del Prado, el Museu d'Orsay, el MoMA de Nova York, el Guggenheim de Bilbao, el Museu Thyssen de Madrid i el Macba. Aquest treball no és una crítica als efectes que la crisi econòmica tenen sobre els museus, sinó al fet que molts parcs acaben semblant museus i que molts museus acaben asfixiats per ordes de turistes. Tant en uns com en els altres, sembla dir, és difícil respirar-hi amb normalitat. Els comissaris Philippe van Cauteren i Mirjam Varadinis creuen que l'art pot representar un pulmó verd dins les ciutats i han seleccionat l'obra de Copers entre les 41 que han distribuït arreu de la ciutat en el marc de la macroexposició d'art contemporani Track , un dels esdeveniments culturals més importants que han tingut lloc a la ciutat belga en els últims anys.

Track té un pressupost de 3,6 milions d'euros i els organitzadors calculen que atraurà 250.000 visitants fins que es tanqui, el 16 de setembre, però les xifres no els distreuen dels objectius que volen assolir. "Volem que els ciutadans descobreixin noves perspectives de la ciutat on viuen i que els visitants descobreixin la ciutat d'una manera diferent. És un projecte arrelat dins la comunitat", afirmen Van Cauteren i Varadinis. Els comissaris han invertit set anys a seleccionar les obres més lligades a les realitats de les sis zones o clústers en què han dividit la ciutat. "L'organització de les ciutats també és complexa, com les obres d'art; el relleu del seu paisatge canvia constantment", asseguren.

A més de l'obra de Leo Copers, una altra de les més emblemàtiques de Track és El castell de Vooruit , de l'artista turc Ahmet Ögüt. Aquest treball consisteix en un globus d'heli instal·lat en un solar en desús que reprodueix la roca d'una de les pintures més conegudes del pintor surrealista René Magritte. Al cim Ogut hi ha col·locat una reproducció del l'edifici de Vooruit, que des de finals del segle XIX fins al 1970 va ser la cooperativa obrera de Gant i la seu d'un diari, en lloc del castell dels Pirineus que hi ha a l'original. Amb aquest canvi l'artista vol subratllar la fallida de les ideologies socialistes.

Art en contextos conflictius

El voltatge de les obres puja quan aborden aspectes conflictius de la realitat de la ciutat belga, com és el cas de les obres de l'artista mexicana Teresa Margolles, que ha treballat amb els habitants de dues torres d'edificis del barri de Rabbot, que seran desallotjats perquè enderrocaran els seus domicilis. "Les meves obres volen crear un espai per al diàleg i representen un acostament a l'altre, però és molt complex, un sol artista no pot respondre a tota una societat", afirma.

Més continguts de