Publicitat
Publicitat

World Press Photo

Les millors fotografies de l'actualitat s'exposen al CCCB

La mostra recull les 170 fotografies guanyadores del World Press Photo 2011

La Bibi Aisha, de 18 anys, va fugir de la casa del seu marit, perquè aquest la maltractava i abusava d'ella des que tenia 14 anys. Com a càstig els veïns li van tallar les orelles i el nas. Ara viu a Nova York on espera una operació que li ha de reconstruir la cara. La seva imatge, captada per la fotògrafa sud-africana Jodi Bieber, és la guanyadora del World Press Photo, i es podrà veure al CCCB a partir de dimecres, 23 de novembre. "Si el jurat ha escollit aquest imatge i no una altra, entre les 100.000 que hem rebut" –explica Erik de Kruijf, cap de projectes del World Press Photo– "és per la importància que hem volgut donar a les dones i perquè no ha estat retratada com una víctima, sinó com una dona amb dignitat".

La imatge de Bibi Aisha és tan sols una de les 170 imatges guanyadores del World Press Photo, que es podran veure al CCCB. Aquest any abunden les fotografies de catàstrofes naturals. Un d'elles, del fotògraf Oliver Labar-Mattei, ha creat força polèmica: "Hi ha hagut protestes perquè es veu com un home tira el cadàver d'un nen a una muntanya on s'apilen els cossos dels morts, nosaltres ho defensem, perquè ajuda entendre què vol dir que a Haití hagin mort 200.000 persones per culpa del terratrèmol", defensa Kruijf.

Els fotoperiodistes, però, no tan sols retraten conflictes i desastres naturals. Sovint van més enllà i mostren racons i problemàtiques desconegudes per la majoria de gent. L'espanyol Fernando Moleres ha aconseguit entrar a la presó de menors de Sierra Leona, Pademba Road. Aquesta presó té capacitat per 300 presos però actualment hi ha més 1.1000 interns. Alguns, com Ibrahim Sesay, hi passaran 19 anys de la seva vida per haver robat un parell de sabates.

L'exposició, organitzada per la Fundació Social Vision i el CCCB es podrà veure fins el 18 de desembre. La mostra itinerant, que en l'edició anterior va arribar als 35.400 visitants, és la més important en l'àmbit del fotoperiodisme. En alguns països, però, com el Líban o el Marroc ha estat censurada per algunes de les imatges que mostra.

En opinió de Sílvia Omedes, la presidenta de la Fundació Photographic Social Vision, malgrat la crisi, "el fotoperiodisme és lluny de morir". Omedes admet que cada any es publiquen menys històries de fotoperiodistes a les revistes i diaris, que "ens distreuen més amb reportatges sobre l'oci o la crònica rosa". No obstant això,  aquest ofici sobreviu "a Internet, s'han creat moltes plataformes i associacions que ajuden a difondre la tasca dels fotoperiodistes", assegura. El fotoperiodisme també s'ha desplaçat als museus: "Llocs com el CCCB, el MACBA o el Palau Robert han apostat i molt per la fotografia", emfatitza la presidenta de la Fundació.


Més continguts de