CINEMA

El festival de Sant Sebastià treu pit a cop d’estrelles i bon cinema

Ethan Hawke, Sigourney Weaver i Ewan McGregor acudiran al certamen

El festival de Sant Sebastià treu pit a cop d’estrelles i bon cinema
Xavi Serra
15/09/2016
3 min

BarcelonaTot i que en algun moment el Festival de Sant Sebastià va ser capaç de competir de tu a tu amb els de Venècia i Toronto, ja fa uns quants anys que ha donat per perduda la cursa per acollir l’estrena mundial dels títols més importants de la temporada cinematogràfica. L’únic festival espanyol de sèrie A no es podrà apuntar cap première sonada en l’edició que comença aquest divendres, ja que molts dels films més esperats del programa s’han projectat abans a Venècia o Toronto. Però incapaç de capgirar aquesta tendència, Sant Sebastià contraataca amb una demostració del seu potencial per atreure glamur i farcir d’estrelles i grans noms del cinema les sessions de gala del Kursaal.

Començant pels premis Donostia Sigourney Weaver i Ethan Hawke, que presentaran respectivament Un monstre ve a veure’m i el remake d’ Els set magnífics, la catifa vermella de Sant Sebastià veurà desfilar, entre altres, Monica Bellucci, Hugh Grant, Jennifer Connelly, Javier Bardem, Richard Gere, Joseph Gordon-Levitt, Gael García Bernal, Ewan McGregor i una Isabelle Huppert que serà un dels noms del festival gràcies al doblet que fa a les excel·lents El porvenir, de Mia Hansen-Love, i Elle, de Paul Verhoeven. Una constel·lació internacional prou potent per tenir entretinguts els caçadors de firmes que s’instal·len nit i dia a les portes de l’Hotel Maria Cristina.

De Bayona a Vigalondo

Però Sant Sebastià també pot presumir d’una collita cinematogràfica atractiva, sobretot pel que fa a produccions espanyoles. La secció oficial, que ocuparà el focus principal, comptarà fora de concurs amb l’esperada Un monstre ve a veure’m, de J.A. Bayona, que segons les cròniques no ha deixat ni un sol ull sense humitejar a Toronto, i el nou treball de Nacho Vigalondo, que a Colossal barreja cinema de monstres i comèdia romàntica amb Anne Hathaway de protagonista. Ja en competició es presentaran dos thrillers que, sumats a l’èxit de Tarde para la ira, ratifiquen la puixança del gènere en el cinema espanyol: El hombre de las mil caras, en què Alberto Rodríguez persegueix la tèrbola figura de l’espia Francisco Paesa, i Que Dios nos perdone, de Rodrigo Sorogoyen, una cacera a un assassí en sèrie ambientada al Madrid de l’11-M. La nota indie la posarà el jove Jonás Trueba, que a La reconquista escenifica el retrobament d’una parella quinze anys després de separar-se.

Fora de competició, Oliver Stone tornarà a qüestionar la política nord-americana amb el seu biopic sobre el filtrador Edward Snowden, però és possible que la polèmica porti el segell francès de Bertrand Bonello: a Nocturama, l’estilós director de L’Apollonide fa el retrat d’uns radicals parisencs que preparen un atemptat terrorista a la capital francesa. Tot i estar concebut abans de la massacre del Bataclan, és ben fàcil que el film fereixi sensibilitats. També caldrà seguir la pista a Arnaud des Pallières, que a Orphan reuneix un repartiment que inclou Adèle Exarchopoulos i Sergi López, que ja treia el nas -parlant en català- en l’anterior film del director, Michael Kohlhaas. Un altre nom prestigiós de la competició és Hong Sang-Soo: Sant Sebastià ha guanyat la partida a Venècia i Canes i s’ha emportat l’esperada Yourself and yours, el nou experiment cinèfil del coreà després del seu triomf a Locarno amb Ara sí, abans no. Més incògnites presenta el debut com a director d’Ewan McGregor, American pastoral, que adapta la novel·la homònima de Philip Roth, i la inaugural La doctora de Brest, crònica d’un cas real que va enfrontar una metge de províncies amb la indústria farmacèutica per la toxicitat d’un medicament. Tancarà el festival The odissey, que aborda des de la ficció la tensa relació entre Jacques Cousteau i el seu fill.

Catalans fora de concurs

La representació catalana a Sant Sebastià no es limita a J.A. Bayona: també en secció oficial però fora de concurs Jo Sol s’acosta en el documental Vivir y otras ficciones a la lluita d’un activista tetraplègic per tenir una sexualitat normal. I una debutant sorgida de l’Escac, Nely Reguera, presentarà a la secció Nuevos Directores María (y los demás), protagonitzada per una Bárbara Lennie que, acostumada a ser el pal de paller de la família, veu trontollar el seu món quan el seu pare anuncia que es casa.

stats