INFRAESTRUCTURES
Economia 22/03/2017

Abertis guanya el primer pols judicial a Foment per l’AP-7

Els tribunals avalen que l’empresa cobri de l’Estat per la caiguda del trànsit

Xavier Grau
2 min
Abertis reclamava el cobrament del trànsit garantit en el contracte que té a l’AP-7.

BarcelonaEl Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) ha dictat una sentència en la qual dona la raó a Abertis en el litigi que manté amb el ministeri de Foment, al qual reclama una compensació pel descens del trànsit a l’AP-7. Segons va informar la companyia que presideix Salvador Alemany a la Comissió Nacional del Mercat de Valors, la secció sisena de la sala del contenciós administratiu del TSJM ha dictat una sentència en què estima totalment el recurs que havia interposat la companyia de concessions catalana.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El litigi ve del 2011, en plena caiguda del trànsit per la crisi. La delegació del govern de l’Estat en les societats concessionàries d’autopistes, que depèn del ministeri de Foment, va plantejar dubtes sobre la interpretació que va fer Abertis del conveni de l’AP-7 i, en concret, sobre la compensació del trànsit garantit. Acesa (la concessionària de l’AP-7, que és filial d’Abertis) va presentar un recurs d’alçada davant del ministeri per aquesta censura dels comptes, que va ser desestimat, i que ara ha rectificat el TSJM. Contra la sentència del tribunal madrileny es pot presentar recurs al Tribunal Suprem.

La sentència del TSJM anul·la la censura de comptes (auditoria) que va fer el delegat ministerial a la concessionària el 2011 i reconeix com a correcta la comptabilització que havia fet la companyia, com a actiu financer, del saldo de compensació regulat en el conveni de l’AP-7 des de l’entrada en vigor d’aquest conveni, l’any 2006.

El ministeri de Foment no considerava la compensació pel trànsit garantit -i la seva actualització financera- part del saldo del conveni de l’AP-7. A més, companyia i ministeri tenien discrepàncies sobre les inversions fetes i la seva actualització financera.

Diners aprovisionats

De moment, la companyia, que ha anat aprovisionant aquestes quantitats, ha dit que no pensa modificar el seu criteri de “prudència comptable” sobre el tractament del conveni de l’AP-7 “fins que concloguin totalment els procediments judicials oberts”.

A banda del litigi al TSJM, que pot arribar al Suprem, Abertis i el ministeri de Foment tenen un altre contenciós, també pel conveni de l’AP-7, al Tribunal Suprem. Per aquests litigis Abertis ha anat aprovisionant cada any el que creu que li hauria de compensar el ministeri, amb la qual cosa ja ha acumulat més de 900 milions d’euros. Les quantitats les hauria d’abonar el ministeri el 2021, quan s’acaba el termini de la concessió.

Però el saldo del litigi és molt més elevat, de 2.278 milions d’euros, si es té en compte tant la qualificació comptable com a actiu financer del que preveu el conveni com els drets de cobrament acumulats. El ministeri, tot i així, només està disposat a pagar 784 milions per les inversions que va fer la concessionària, i no els 1.494 milions restants.

La bola es fa cada any més grossa. El conveni signat el 2006 entre el ministeri de Foment i Abertis preveia que la concessionària catalana invertiria més de 500 milions d’euros per ampliar l’AP-7. Aquest conveni també establia que la concessionària concedia certes gratuïtats i descomptes i renunciava a reclamar indemnització en cas que el ministeri ampliés o desdoblés la N-II i la N-340.

stats