Publicitat
Publicitat

CONSUM

Divendres d’eufòria comercial

Els botiguers catalans veuen en el Black Friday el preludi d’una bona campanya de Nadal

Fer rebaixes abans d’un dels pics de consum més importants de l’any no ha espantat els comerciants catalans: ben al contrari. Els representants de les principals associacions comercials de Catalunya van acabar de rendir-se ahir a la febre nord-americana del Black Friday després de notar un impacte més que positiu en les seves caixes. “Els carrers de Barcelona estaven plens aquesta tarda”, va dir ahir en acabar la jornada el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), Miquel Àngel Fraile.

El seu optimisme el compartien els botiguers d’arreu de Catalunya. “Hi ha hagut molt més moviment i això compensarà la caiguda de vendes d’un novembre molt dolent”, va afirmar Maria Rosa Armengol, delegada de la CCC per a la província de Lleida. Segons afegia, el retard en l’arribada del fred ha impactat amb força en les vendes de les botigues d’aquesta demarcació catalana, i per això afirmava que aquest any s’han sumat molts més comerços de la zona al Black Friday, entre un 50% i un 60%, mentre que l’any passat gairebé no es va fer notar. La representant dels botiguers de Lleida també explicava que, tot i que la majoria d’establiments allarguen les promocions avui i demà, en alguns casos ja calculen que han registrat un increment del 10% de les vendes respecte d’un divendres qualsevol.

“Una jornada per agafar embranzida”, aquest és el resum que en va fer el delegat de la CCC per a la província de Girona, Oriol Calvo. Després de recollir sensacions de les principals associacions de comerciants adherides a la confederació, Calvo feia també una valoració positiva de la jornada i afirmava rotundament que s’havia “notat al calaix”. Per als comerciants gironins, aquest avançament de les promocions just quan comença la campanya de Nadal no tindrà un impacte negatiu en la facturació de desembre, sinó tot al contrari: “A la majoria els ha servit per encarar la campanya amb esperança i optimisme”, va afirmar aquest representant de la CCC.

Èxit d’afluència a Barcelona

L’adhesió en nombre de comerços i el bombardeig publicitari ja permetien anticipar l’èxit d’aquesta campanya a la capital catalana. Si en la jornada de l’any passat la iniciativa Black Friday a Barcelona només va aconseguir aglutinar 400 comerços, aquest any 2.000 botiguers es van sumar a la iniciativa de l’agència de comunicació Cromek System, que ha dut a terme una forta campanya de màrqueting i que ha comptat amb l’adhesió de la majoria d’associacions de comerciants de la ciutat. Segons una portaveu d’aquesta agència, molts botiguers van comparar la jornada d’ahir amb el primer dia de rebaixes i en cap cas van mostrar preocupació perquè aquestes promocions afectin negativament les compres de Nadal. El mateix explicava Joan Carles Calbet, president de l’associació d’empreses familiars de retail Comertia, que calcula que l’afluència i les vendes d’ahir, però també d’aquest cap de setmana, poden arribar a ser entre un 30% i un 40% superiors a les d’un cap de setmana normal.

Però aquesta jornada no està exempta de polèmica. D’entrada, els principals beneficiats són multinacionals i grans cadenes que venen també a través d’internet, com Amazon.es, que ahir va marcar el seu rècord a Espanya, amb més de 370.000 productes venuts i una mitjana de 352 comandes per minut. Però entre els usuaris també es feia notar la decepció per possibles fraus en els descomptes, com advertia l’associació de consumidors Facua, que animava a denunciar-ho a través del hashtag de Twitter #timoBlackFriday.

Més continguts de