Publicitat
Publicitat

INDÚSTRIA

El sector alimentari es consolida com a capdavanter de la recuperació econòmica

L'alimentació es refugia a l'exterior i capeja la crisi

Si l'exportació és la brúixola que guia la indústria catalana cap a la sortida de la crisi, el sector alimentari és el que va al capdavant de l'expedició. Com la resta, no és aliè a la davallada de vendes al mercat interior, però viu la crisi refugiant-se en les oportunitats creixents als mercats exteriors. Escoltant ahir destacats empresaris catalans a l'escola de negocis Iese, va quedar clar que l'exportació és el principal argument per presumir en temps difícils.

El president de Freixenet, Josep Lluís Bonet, va reivindicar el sector com a irrenunciable per sortir de la crisi, encara que els governs semblin "enlluernats" per tot el que és tecnològic. Els números, de fet, avalen el qualificatiu de motor de l'economia a hores d'ara. Espanya és el tercer exportador d'aliments a Europa, molt a prop d'Itàlia, que és segon, i els creixements anuals de les vendes superen el 20%.

Bonet, que també és president del Foro de Marcas Renombradas Españolas, va defensar la fortalesa que suposa comptar amb 300 o 400 grans empreses exportadores a tot l'Estat, que són "ambaixadores" de molts altres centenars de pimes que estan en vies d'internacionalitzar-se o en els primers estadis d'aquest procés. "Un país al món és el que són les seves marques", va resumir el president de Freixenet, i va defensar que, sense buscar aquest valor, la indústria espanyola té poc a fer en la competició global.

Però la premissa del "no hi ha res impossible" que ahir va defensar Bonet no només la segueixen els grans. Durant la trobada d'ahir, es van donar a conèixer altres casos d'èxit a menor escala. És el cas de la iniciativa Caviar Nacarii, un caviar català que es produeix a la Vall d'Aran. El producte ja s'exporta a França, el Japó i ara també a Rússia, on ja té el 35% de les vendes. "Vam decidir que era més fàcil buscar oportunitats que intentar vendre caviar a mercats com l'espanyol, on no hi ha gaire tirada a consumir-ne", va assegurar la directora comercial, Sara Morales.

L'expansió també és el gran valor de grans grups majoristes com Miquel Alimentació, en aquest cas, però, l'expansió és per Espanya. Factura més de 1.000 milions d'euros i és el majorista amb més marca pròpia -l'empresa no vol ni sentir parlar que se n'hi digui marca blanca- amb més de 3.000 referències. Pel que fa a la presència exterior compta amb la línia Sabor Español a 20 països.

A la trobada de fabricants i distribuïdors també hi va tenir cabuda un cas singular a la indústria catalana: la cooperativa La Fageda, a la Garrotxa. Sense "ni un duro en publicitat", com li agrada defensar al seu fundador, Cristóbal Colón, ha fet viable un projecte de producció de iogurts i postres làctics que té al darrere un objectiu social meritori: ocupar persones amb discapacitat i malalties mentals.

Empreses que se'n surten amb models diferents

Freixenet

El fabricant de cava català presumeix de creixement en plena crisi. La caiguda de vendes a Espanya queda compensada per l'avenç a tots els mercats de fora, va dir ahir el seu president, Josep Lluís Bonet, que confia com a mínim a repetir els 500 milions de facturació del 2011. Va defensar que la feina de grans grups obre portes a les pimes que van al darrere en exportació.

La Fageda

La credibilitat i la qualitat del producte (les seves vaques berenen "pa amb xocolata", segons el president) són els grans secrets de l'èxit de la cooperativa de La Fageda. Cristóbal Colón defensa el model del projecte, que va néixer per donar feina a persones amb malalties mentals, i ha aconseguit viabilitat econòmica en un mercat molt concret: els consumidors catalans.

Guissona

La Cooperativa de Guissona s'ha convertit en un gran grup alimentari català. Amb una xarxa de més de 400 botigues BonÀrea, les claus del seu creixement són la qualitat, la competitivitat en preu i la gamma de productes carnis. El seu fundador, Jaume Alsina, va explicar que s'esforcen per diversificar cada cop més els productes per fidelitzar els clients.

Áreas

És el cas d'un projecte en expansió, en aquest cas, fora de l'àmbit productiu. Áreas és una empresa d'establiments de restauració i àrees de servei en carreteres i aeroports. Afronta un creixement vertiginós en mercats com el nord-americà, en què s'ha adjudicat un concurs per gestionar dues grans àrees de servei en una de les grans artèries viàries dels Estats Units.

Més continguts de