El León, l’aposta que ha permès capgirar els resultats de Seat

Ja fa dos anys que el León supera en vendes l’Ibiza

Resultats Seat
Elena Freixa
16/03/2016
2 min

BarcelonaEn els últims sis anys Seat ha vist desfilar tres presidents diferents, tots amb una assignatura prioritària pendent: fer sortir de les pèrdues la filial de Volkswagen. Aquest dimecres, Luca de Meo, actual primer directiu de la marca, va anunciar els primers guanys nets des del 2008, però el camí de millora ha sigut llarg i lent i es remunta a l’encert que ha suposat per a l’empresa el Seat León. El cotxe, totalment redissenyat, va arribar al mercat a finals del 2012 per trencar la dependència de la marca amb l’Ibiza i per aixecar el llistó de la gamma. Ja fa dos anys que el León supera en vendes l’Ibiza. Que es venguin més León té un impacte en els comptes, perquè el model té un preu mitjà superior i, per tant, aporta més marge a l’empresa. “El client compra cotxes de més valor afegit”, va destacar ahir el president de la companyia.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els ingressos per cada cotxe que ven Seat han crescut un 3,5% en un any. Això vol dir que, de mitjana, l’empresa ingressa 460 euros més per vehicle, fins a una mitjana de 13.550 euros.

A banda del León, la millora del marge de vendes també s’explica per les unitats d’Audi Q3 (més de 135.000 el 2015) que Seat fabrica a Martorell i ven després a Audi. Amb l’Alhambra, que es fabrica a Portugal i actualment és el cotxe més car de la gamma Seat, també s’esgarrapen més ingressos.

El totterreny Ateca, que es fabricarà a la República Txeca, segueix aquesta estratègia d’apujar el llistó dels ingressos per unitat. El cotxe es vendrà a partir de l’estiu i, tot i que la marca no ha donat xifres del preu de sortida al mercat, els costos de producció de la planta txeca d’Skoda ja són, d’entrada, més baixos que els de Martorell.

El vicepresident de Finances de Seat, Holger Kintscher, va destacar aquest dimecres la millora de la liquiditat de Seat l’any passat. Amb un flux de caixade 781 milions, va dir, la companyia va poder cobrir el 100% de la seva inversió en R+D l’any passat, que va ser de 586 milions.

L’endeutament de la marca, que té el grup Volkswagen com a principal creditor, va reduir-se prop d’un 30% i va tancar-se en 668,4 milions d’euros. Gairebé el 80% d’aquest deute és amb el consorci alemany. El responsable financer va defensar que Seat va aprofitar un any bo, amb l’increment de l’11% de les vendes i els ingressos rècord de 8.300 milions, per sanejar el balanç.

stats