COMERÇ
Economia 07/01/2016

Rebaixes constants: més vendes però menys beneficis

Els comerciants han de fer més esforços per allargar uns descomptes que alguns titllen de falsos

Júlia Manresa
4 min
La majoria de comerços catalans van començar les rebaixes entre el 2 i el 3 de gener, però en alguns casos ja es mantenien els descomptes des del Black Friday, a finals de novembre.

BarcelonaAvui no comencen les rebaixes. Aquest febrer farà tres anys que el Tribunal Constitucional va suspendre la llei catalana d’horaris comercials que convertia el 7 de gener en el dia que els consumidors esperaven per comprar barat tot allò que necessitaven a l’hivern després dels regals de Nadal. Aquesta vegada, però, l’èxit del Black Friday i l’efecte dominó han diluït els límits del tradicional calendari de descomptes. La majoria de comerços ja van penjar el cartell de rebaixes els primers dies de gener i en molts altres casos les promocions ja s’arrossegaven des del 27 de novembre, el dia del Black Friday.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

“Aquest any no tenia clar quan començaven les rebaixes; de fet les esperava el dia 2 perquè hi ha promocions constants”, explica Marta Rodríguez, una educadora social de 25 anys que no anirà de rebaixes perquè ja ha aprofitat les promocions que hi ha hagut al llarg de la campanya de Nadal. “Abans t’esperaves al dia 7 per buscar alguns capritxos més barats, ara fins i tot els regals de Reis els compres rebaixats”, assenyala. Però encara que les promocions incentivin les vendes, mantenir un mes de descomptes suposa un esforç extra per als comerciants i botiguers, que fa poc més d’un any que comencen a notar la recuperació del consum.

“No hi ha altre remei, però implica un sobreesforç perquè augmentes les vendes però a força de descomptar el teu marge de beneficis”, explica Javier Cottet, director general de Cottet Optics i expresident de l’associació de comerciants Barna Centre. Cottet és un dels botiguers que ha decidit sumar-se aquest any al carro de les rebaixes avançades. “L’any passat no ho vam fer i ens en vam penedir, perquè la majoria va avançar-se al calendari”, recorda. De fet, tal com explica Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC), “només les botigues de joguines, de joies o d’electrodomèstics s’han esperat a començar avui”.

El president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, fa notar que “si tradicionalment les rebaixes servien per vendre l’estoc sobrant durant els pics de consum i guanyar més, ara és al revés, es treballa amb marges molt reduïts i això repercuteix inevitablement en el compte de resultats”.

Per això mateix Marta Manté i Rosa Maeso, propietàries de les quatre botigues de roba Tean que hi ha a la ciutat de Barcelona, van decidir deixar de fer rebaixes fa tres anys. “Hi ha molt frau, els números no surten, és impossible mantenir aquests descomptes i que el negoci funcioni”, assenyala Marta Manté. En el seu cas, van optar per fer promocions més petites durant tot l’any, premiar els clients més fidels i obrir una botiga outlet per destinar-hi l’estoc sobrant.

La pressió de les gangues

Precisament els outlets i internet són les dues grans amenaces que han d’afrontar els petits comerciants. “Els clients poden trobar gangues durant tot l’any i a tot arreu, els outlets es troben fins i tot al centre de la ciutat i això també fa pressió al comerç tradicional”, denuncia el director general de Cottet Optics.

La segona gran preocupació dels botiguers és internet. Per a Jordi Casas, director general de Casas Sabaters, la venda online és una de les màximes pressions que ha empès el seu negoci a fer promocions tot l’any: “L’increment de les vendes per internet al nostre sector és molt important; el client està comparant contínuament preus i rep ofertes per internet cada dia”, explica. Per això, Casas Sabaters, que té 56 botigues entre Catalunya, Saragossa i València, manté promocions durant tot l’any i ja va començar les rebaixes el 2 de gener. En el seu cas, també venen a través d’internet, que de moment representa el volum de vendes d’una botiga més, però que creix “molt de pressa”. De fet, la web de descomptes i promocions Atrápalo afirma que el 50% de les vendes del seu val de regal de tot l’any les fa els dies 5 i 6 de gener, en previsió dels regals de Reis i amb una despesa mitjana de 15 euros.

Aquesta pressió de les gangues, ja siguin per mitjà d’outlets o de les vendes en línia, se suma a la que suposen les grans cadenes com El Corte Inglés, Inditex, H&M o Mango. En aquest cas, les dues primeres han optat per no penjar el cartell de rebaixes fins avui. Tot i això, alguns comerciants denuncien uns descomptes encoberts, amb promocions superiors al 50%. Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta i director general de La Mallorquina, explica que tant El Corte Inglés com Inditex busquen mantenir l’efecte psicològic del dia 7 per mantenir el boom de clients en un dia de pic de vendes.

D’altra banda, en aquestes cadenes encara es fa notar més una tendència creixent conseqüència directa d’aquesta difuminació del calendari de descomptes: les noves temporades s’avancen i es barregen amb les gangues per estimular la compra de productes cars en un context de consumisme i intentar recuperar el marge perdut.

Bones previsions

Tot i això, tots aquests comerciants reconeixen que esperen una bona campanya, malgrat que el poc fred ha influït negativament en les vendes, sobretot de roba. Els més prudents preveuen un 3% d’increment de vendes respecte les rebaixes de l’any passat, i els més optimistes, com Fraile, fins a un 7%.

A més, el secretari general de la CCC preveu que a Catalunya els comerços contractin fins a 9.000 persones per cobrir aquesta temporada de rebaixes, una previsió més modesta que la de les empreses de treball temporal, Adecco i Randstad, que afirmen que Catalunya serà la comunitat que més contractarà a escala estatal i eleven la xifra fins a 10.400 persones en el cas de Ranstad i fins a 14.700, en el d’Adecco.

stats