Publicitat
Publicitat

Brussel·les s'alinea amb els taxistes de Barcelona en el judici contra Uber

La Comissió Europea afirma davant el tribunal que jutja el cas de Barcelona que Uber és una empresa de transport, i no només una empresa de serveis digitals com defensa la companyia,

La Comissió Europea, tradicional defensora de les empreses d’economia col·laborativa, considera que els taxistes de Barcelona tenen com a mínim part de raó en la batalla que mantenen contra Uber i que ha arribat als tribunals europeus. El Tribunal de Justícia de la UE va celebrar ahir la vista sobre la disputa entre l’associació de professionals del taxi de Barcelona Elite i l’empresa nord-americana. Tot i que la sentència no es coneixerà fins d’aquí a uns mesos (fins i tot podria allargar-se més d’any) Brussel·les va haver de donar al Tribunal Europeu el seu punt de vista, contrari als principis que acostuma a defensar.

El gran debat, el que està intentant dirimir el judici és si Uber és o no és una empresa de transport. “Uber no constitueix una empresa només de la societat de la informació”, va assegurar ahir Lucía Caudet, portaveu europea de Mercat Interior i Indústria. Segons Brussel·les, Uber està actuant també com a empresa de transports –tal com al·lega el sector del taxi– i no només com una empresa tecnològica que es limita a posar en contacte particulars, com defensa Uber.

Impacte a tota la UE

Aquesta distinció és clau a l’hora de determinar la legalitat d’Uber. I no només a Barcelona, sinó que la sentència del tribunal europeu pot tenir un impacte en el negoci de l’empresa a tota la UE. Si la justícia europea determina que la companyia nord-americana és una empresa de transports (o un híbrid entre una empresa tecnològica i una de transports)es podria considerar que Uber estava fent competència deslleial a un sector regulat com és el taxi a través del seu servei UberPop.

En aquest cas, els estats membres on Uber encara opera com a plataforma digital podrien impedir que operi si no se sotmet a la regulació pròpia del sector del transport, un fet que pot suposar la desaparició a Europa del seu model inicial. Tot i això, la companyia ja opera en moltes ciutats, com Madrid, amb el servei UberX, que només poden utilitzar conductors professionals amb llicència.

En canvi, si el tribunal considera que Uber és només un servei digital i, per tant, no està sotmès a la regulació del transport públic, l’empresa podria operar arreu de la UE sense que els governs hi posin traves. La portaveu europea va subratllar que la seva lectura de la directiva comunitària serveix només per al cas d’Uber a Barcelona i va negar que el futur dictamen del tribunal de la UE afecti tot el negoci d’Uber a Europa o el de les altres empreses d’economia col·laborativa. “Uber mateix té models de negoci diferents i està regulat de diferents maneres fins i tot en un mateix estat membre, depenent de la ciutat. No tot és blanc o negre. S’ha de veure cas per cas”, va explicar. Tot i això, els experts assenyalen que el dictamen del tribunal de Luxemburg serà determinant per a la resta d’empreses del sector.

Caudet va admetre que és “difícil” aplicar la normativa comunitària al sector digital, que s’ha desenvolupat enormement en els últims anys. De fet, la Comissió Europea va posar al juny una regulació sobre la taula que estableix uns criteris objectius per determinar si una empresa d’economia col·laborativa és només una companyia digital. En el cas d’Uber és determinant el nivell d’influència que té la plataforma sobre els prestataris del servei. Per exemple, si Uber fixa o no el preu del servei.

Consulta d’un jutjat català

Durant la vista, el representant de l’empresa va defensar que només és un proveïdor de serveis digital i va establir un paral·lelisme amb les companyies de viatge que operen a internet, com Expedia o Booking.com. “Mai ningú les ha qualificat d’aerolínies aèries o d’hotels”, va dir.
La guerra entre Uber i els taxistes ha arribat a la justícia europea a través d’una consulta que un jutjat mercantil de Barcelona ha fet al tribunal de Luxemburg perquè concreti si la companyia és una empresa digital o una empresa de transport. El tribunal mercantil de Barcelona jutja la denúncia d’Elite contra Uber.

Més continguts de