Publicitat
Publicitat

TREBALL

Yamaha, Derbi, Cacaolat i Alstom han anunciat importants retallades

La indústria catalana segueix destruint ocupació al començament del 2011

Entre gener i febrer 7.100 treballados s'han vist afectats per un ERO a Catalunya

Després que l'any 2010 es tanqués amb una mica més de 61.000 treballadors afectats per un ERO a Catalunya, els primers mesos d'aquest any demostren que el final del túnel està encara lluny, ja que l'atur segueix castigant la indústria amb tancaments o acomiadaments com els de Yamaha, Derbi, Cacaolat o Alstom.

Al gener i febrer d'aquest any, el departament d'Empresa i Ocupació ha autoritzat 544 Expedients de Regulació d'Ocupació (ERO), que han fet la vida més difícil a 7.100 treballadors.

D'aquests, 4.176 van quedar afectats al gener i 2.923 al febrer per les diferents modalitats d'ERO (de reducció de jornada, suspensió o extinció de contracte), segons les últimes dades de què disposa la Generalitat i que fan referència a tots els sectors de l'activitat econòmica.

Les xifres amb les quals treballen els sindicats són igualment poc encoratjadores, sobretot les que es refereixen a empreses grans i multinacionals emblemàtiques per la seva trajectòria a Catalunya en sectors com el del metall.

Segons CCOO, en els tres primers mesos de 2011 s'han presentat només en el metall 170 Expedients de Regulació d'Ocupació (ERO), que afecten un total de 7.000 treballadors, davant dels 240 plantejats en el mateix període de 2010, que implicaven a 10.000 empleats.

És a dir, el nombre d'ocupacions afectats per un ERO es redueix respecte al primer trimestre de l'any passat, però se segueixen destruint milers de llocs de treball.

Per sectors, 140 dels ERO de 2011 fan referència a empreses fabricants de béns d'equips i equipaments (on hi ha una majoria de petites i mitjanes empreses) i 35 al de l'automoció, amb casos tant coneguts com el de la multinacional nipona de motocicletes Yamaha, que pretén traslladar la seva producció de Palau-solità i Plegamans (Vallès Occidental) a França.

Entre les empreses de béns d'equip, s'han perdut 400 llocs de treball per expedients d'extinció del contracte i 1.900 més estan immerses en un ERO de suspensió temporal; mentre que, en el món del motor, són 500 els llocs de treball que s'han perdut i 1.200 els que estan temporalment suspesos.

Aquests números serien superiors si es comptabilitzen els ERO anunciats per grups com Alstom, que preveu reduir 400 llocs de treball a la seva planta de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental); i Derbi, el fabricant de motocicletes de la firma italiana Piaggio, que ha anunciat que traslladarà l'activitat de Martorelles (Vallès Oriental) a Itàlia.

Les fonts consultades dels sindicats adverteixen que les xifres que ells fan servir són parcials ja que moltes empreses, sobretot les de dimensions més petites, s'escapen del seu control, així com alguns sectors de la indústria també importants.

La pertinaç destrucció d'ocupació també es reflecteix en les dades referents a la comarca barcelonina del Vallès Oriental, amb una important activitat en el sector del metall, on el nombre de treballadors afectats per un ERO el mes de març passat va créixer en un 55% respecte a 2010, segons dades recollides per UGT.

De fet, dues de les empreses històriques i més emblemàtiques de la comarca, Ficosa i Derbi, han comunicat trasllats de producció o tancaments en les seves plantes a Mollet del Vallès, la primera, i Martorelles, la segona.

El portaveu de la federació d'indústria de CCOO, Pere Culell, considera "escandalosos" tres dels últims ERO anunciats, els de Yamaha, Derbi i Alstom, perquè els han presentat multinacionals per qüestions alienes a la productivitat de les seves plantes a Espanya, que, en algun cas, com el de Yahama, és "la més rendible" del grup.

Altres empreses que travessen greus problemes són Cacaolat, controlada per Nueva Rumasa i que es troba en concurs de creditors; el grup d'òptica Indo, que ha presentat al jutjat sol·licituds d'extinció col·lectiva d'ocupació per a diverses de les seves firmes; i Estampacions Sabadell i Valeo, dedicades als components d'automoció.

També hi ha casos més recents, com la cadena de productes d'electrònica PCCity, que tanca les seves 34 botigues a Espanya, sis a Catalunya; i Bimbo, que acomiadarà 600 treballadors, la majoria dels quals hauran de fer-se autònoms si volen seguir operant amb el grup filial de la multinacional nord-americana Sara Lee.

Del començament d'any fins ara, les escasses notícies positives que han arribat des del sector de la indústria han fet referència a un grup amb capital espanyol com Inditex, que ha anunciat una inversió de 190 milions per ampliar la seva planta logística de Tordera (Maresme) i l'automobilística Seat, que contractarà 700 persones més per produir el nou Audi Q3.

Etiquetes

Més continguts de