INFRAESTRUCTURES
Economia 03/09/2015

El jutge declara en concurs el túnel de l’AVE a França

ACS i Eiffage no han aconseguit refinançar el deute

Ara
2 min
La constructora espanyola ACS i la francesa Eiffage es van adjudicar el contracte el 2003, però van demanar el concurs al juliol.

BarcelonaEl Jutjat Mercantil de Girona va declarar ahir en concurs de creditors TP Ferro, la societat conjunta d’ACS -presidida per Florentino Pérez- i la francesa Eiffage que va construir i actualment explota el túnel de l’AVE que uneix Catalunya i França sota els Pirineus, també conegut com el túnel del Pertús. El jutge va dictar la sentència perquè “l’empresa està en situació d’insolvència”. El despatx d’advocats Arraut i Sala Reixachs ha sigut nomenat administrador concursal de TP Ferro i haurà de presentar un informe sobre la situació econòmica de la companyia en un termini de dos mesos. Després, la firma podrà presentar la seva proposta de conveni i el seu pla de viabilitat per superar la insolvència actual.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La societat gestora del túnel de l’AVE transfronterer va demanar el concurs voluntàriament al mes de juliol, ja que no va aconseguir refinançar el seu deute, ni amb els bancs ni amb els governs espanyol i francès. El 2003 la constructora espanyola ACS i la francesa Eiffage es van adjudicar el contracte de construcció i posterior explotació d’aquest túnel, actualment en servei. Les dues empreses ja havien sol·licitat el preconcurs al març, data en què va vèncer el seu passiu sense que haguessin aconseguit arribar a un acord de refinançament.

El túnel transfronterer de l’AVE se suma així a una llarga llista d’altres grans infraestructures construïdes en els últims anys que també han fet fallida o han resultat inviables a Espanya, com vuit autopistes de peatge, el magatzem de gas Castor i els aeroports de Castelló i Ciudad Real, aquest últim promogut per la iniciativa privada.

Falta de finançament

Quan es va presentar la sol·licitud de concurs, ACS i Eiffage van indicar en un comunicat que encara confiaven a arribar a un acord amb les parts implicades per solucionar “la situació de precarietat actual” de la infraestructura. Mentrestant, les empreses, que cobren un peatge pel pas dels trens, han dotat de mitjans el túnel perquè pugui seguir operant i canalitzant el trànsit de trens entre Espanya i França “amb les mateixes condicions de seguretat, fluïdesa i regularitat”.

La infraestructura, considerada una gran obra d’enginyeria civil, havia suposat una inversió de 1.000 milions, dels quals 588 milions els van aportar Espanya, França i la UE, 410 milions a través de crèdits bancaris i 108 milions euros els accionistes de TP Ferro. Es tracta d’un tram d’AVE de 44,4 quilòmetres de longitud, dels quals 8,3 quilòmetres estan construïts sota els Pirineus.

NOVA ADJUDICACIÓ D’ACS A AUSTRÀLIA

La constructora ACS, gestora amb Eiffage del túnel del Pertús, es va adjudicar ahir el contracte d’obres d’una autopista a Sidney per 5.000 milions de dòlars australians, uns 3.142 milions d’euros. La via té nou quilòmetres de túnel i es començarà a construir a mitjans del 2016, amb l’objectiu que s’obri al trànsit a finals del 2019.

stats