AUTOMOCIÓ
Economia 02/07/2016

El primer mort per un cotxe automàtic

L’accident d’un Tesla, marca pionera en vehicles autònoms, genera dubtes sobre aquesta tecnologia

Bill Vlasic/ Neal E. Boudette
3 min
El primer mort per un cotxe automàtic

The New York TimesEn els últims temps, els fabricants de cotxes i tecnologia han entrat en una cursa per desenvolupar cotxes amb pilot automàtic sota la creença que els ordinadors poden fer anar un vehicle de forma més segura que els conductors humans. Però després que el conductor d’un Tesla Model S morís en un accident mentre conduïa en pilot automàtic, aquesta visió està sent qüestionada. L’accident, conegut dijous a la matinada, es va produir el 7 de maig.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els reguladors dels Estats Units, que tot just estan començant a establir les normes que han de regular els vehicles autònoms, han obert una investigació formal. Segons les primeres investigacions, l’accident es va produir perquè el Tesla no es va frenar quan un camió creuava una carretera. Aparentment, el cotxe no va detectar el camió perquè era blanc, un color semblant al del cel en aquell moment. És la primera mort coneguda provocada per un vehicle equipat amb un sofisticat software informàtic, sensors, càmeres i radar.

La víctima és Joshua Brown, propietari d’una consultora tecnològica, descrit per Tesla ahir com “un home que creia molt en la missió de Tesla”. Brown havia penjat a internet vídeos d’ell mateix al volant d’un cotxe amb pilot automàtic. Les autoritats van informar de l’accident a Tesla immediatament, però la companyia ho va fer públic dijous, quan va saber que l’agència de seguretat viària dels EUA ha començat a investigar-lo.

Aquesta mort és un revés per a Tesla en un moment en què la companyia està intentant expandir els seus cotxes elèctrics d’una gamma exclusiva a models més populars. La companyia no va voler confirmar si la culpa de l’accident va ser de la tecnologia, del conductor o de tots dos. En un comunicat, va explicar que “ni el pilot automàtic ni el conductor van detectar el lateral blanc del camió contra un cel brillant, de manera que el fre no es va activar”. L’accident també genera dubtes sobre fins a quin punt els vehicles autònoms en general poden prendre decisions de vida o mort en dècimes de segon en plena autopista.

Tesla no és l’única companyia que està apostant per aquesta tecnologia. N’hi ha més, com Google, que recentment va anunciar els seus plans per implantar el pilot automàtic en furgonetes Chrysler. Aquest mateix any, General Motors va adquirir l’empresa de software Cruise Automotion per accelerar les seves pròpies aplicacions de conducció autònoma. Ahir mateix, BMW va anunciar que començarà a produir cotxes amb pilot automàtic massivament a partir del 2021.

Tot i que les companyies estan fent proves amb vehicles autònoms tant en circuits privats com en autopistes públiques, hi ha dubtes sobre si la tecnologia ha progressat prou perquè els governs aprovin els cotxes que es condueixen completament a ells mateixos.

La validesa del pilot automàtic

El cap de l’agència de seguretat viària dels EUA, Mark Rosekind, va explicar en un acte recent que els cotxes autònoms haurien de ser almenys el doble de segurs que els conductors humans per comportar una reducció significativa dels morts en accidents de carretera. “Hem d’establir un objectiu més ambiciós si realment volem beneficiar-nos d’aquests canvis”, va dir.

Karl Brauer, analista de l’empresa de recerca especialitzada en automòbil Kelley Blue Book, va afirmar que l’accident ha sigut un senyal que la tecnologia potser no està tan avançada i a punt com algunes empreses havien suggerit.

“Això és una mica com un crit d’alerta”, explica Brauer. “La gent que potser era massa agressiva afirmant que ja ho teníem pràcticament a tocar i que aquesta tecnologia es podria trobar aviat al mercat, potser necessita reavaluar aquesta afirmació”, assegura.

stats