Economia 23/12/2015

Quatre marques catalanes s'alien per crear una moto elèctrica urbana

Rieju, Scutum, Torrot i Volta uneixen forces i rebran un crèdit de tres milions del Govern per fer un escúter elèctric que es vendrà el 2017

Elena Freixa
3 min
Les marques locals Rieju, Torrot, Scutum i Volta s'alien per fer una moto elèctrica amb suport del Govern. CRISTINA CALDERER

BarcelonaLa indústria catalana de la motocicleta s'endinsa en un projecte ambiciós per construir una moto 100% elèctrica en la qual col·laboraran quatre companyies, a priori competidores. Rieju, Torrot, Scutum i Volta constituiran un consorci industrial i s'aliaran per desenvolupar i vendre un model d'escúter elèctric a partir del 2017. El projecte es finançarà amb un crèdit participatiu de tres milions d'euros de la Generalitat i amb els actius que aportin totes quatre marques i que estan valorats en set milions més.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La futura motocicleta suma també tota la cadena de proveïdors per aconseguir un vehicle "100% català", segons ha explicat aquest dimecres el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig. Els empresaris han defensat que amb la seva unió esperen maximitzar les vendes i tenir més capacitat per donar un impuls més gran a un mercat que encara és molt marginal. De les 300.000 motos que formen el parc privat de la ciutat de Barcelona, la moto elèctrica no suposa ni l'1%.

La nova moto es desenvoluparà durant l'any que ve i sortirà al mercat a un preu de 4.000 euros. Els plans de subvenció al vehicle elèctric que puguin estar en marxa quan arribi el llançament poden reduir aquest preu. El vehicle vol atacar tant el mercat de particulars com el de les flotes d'empreses.

Tots quatre fabricants constituiran el proper mes una nova societat i es repartiran la participació, que anirà en funció del que aporti cadascú. Rieju, que és el fabricant que compta amb més capacitat productiva, serà, d'entrada, la planta de producció del nou model, segons ha explicat el seu conseller delegat, Jordi Riera. La capacitat de producció serà de 10.000 motos anuals, i el projecte crearà 30 nous llocs de treball, segons els càlculs de les empreses.

Pot ser l'inici d'una fusió? El conseller delegat de Scutum, Carlos Sotelo, és el més atrevit a l'hora de respondre: "La fusió de tots quatre en una sola empresa seria l'ideal a assolir, però de moment cadascuna funciona a diferents velocitats". Altres, com Torrot, asseguren que estan molt oberts a escenaris de futur un cop agafi forma el projecte.

Les marques han defensat que, de moment, no aparquen els plans en què està treballant cadascuna per separat, sinó que aposten perquè la futura moto ampliï el mercat i els acabi beneficiant a tots. "Sempre hi ha la queixa que les empreses són massa petites, així que cal donar valor a aquest projecte i veure'l com una oportunitat, no com una amenaça", ha defensat el conseller Puig.

El precedent de la Rieju MIUS

El projecte de la moto elèctrica catalana té un precedent que va arribar el 2011 de la mà de Rieju. La Rieju MIUS, que encara té a la venda el fabricant, ha tingut una trajectòria molt limitada. Ni l'entorn –amb la crisi– ni les administracions –amb polítiques de suport a la moto elèctrica– van acabar acompanyant el projecte de ciclomotor elèctric com la marca esperava, i avui ha confiat que això ha canviat: "Vam trobar-nos grans inconvenients, però ara veiem un canvi de mentalitat i cal que es faci pressió de debò des de les administracions", ha dit el conseller delegat de Rieju.

Rieju aporta la veterania al projecte, ja que l'empresa gironina fa més de 80 anys que fabrica ciclomotors i motocicletes i també models de trial. La resta de socis són més nous, com és el cas de Scutum, una empresa participada per La Caixa i Repsol que acaba de llançar el seu primer model d'escúter elèctric.

En una situació similar es troba Torrot, amb el primer model de moto elèctrica urbana en les últimes fases per al llançament l'any que ve. El fabricant, a més, acaba d'adquirir Gas Gas i ha salvat la marca de motos de muntanya de l'extinció. Volta també és un fabricant nascut fa quatre anys que tot just acaba de llançar el primer model de moto, en aquest cas, d'estètica esportiva i enfocada a una gamma més alta i 100% elèctrica.

stats