Economia 09/10/2015

El motor d’Europa tremola

La Fiscalia escorcolla la seu central de Volkswagen i altres instal·lacions per l’escàndol dels dièsel

Isaac Lluch
3 min
El motor d’Europa tremola

MunicL’alarma està activada en l’economia alemanya. Els senyals no són de pànic, però sí de cautela. El creixement del motor econòmic d’Europa no és tan fort com el pronosticat; les exportacions han caigut com no ho feien des de la gran crisi, i la indústria alemanya ha rebut, per segon mes consecutiu, pocs encàrrecs. I en aquest context l’escàndol de Volkswagen aprofundeix les preocupacions del país. Per a més neguit, el Deutsche Bank anuncia les pèrdues trimestrals més altes de la seva història.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El grup automobilístic més gran del país continua en l’ull de l’huracà: la Fiscalia de Brunsvic va ordenar escorcollar ahir la seu central de Volkswagen a Wolfsburg i altres despatxos del consorci a la recerca de dades que aclareixin l’escàndol de les manipulacions de gasos contaminants en 9,5 milions de cotxes distribuïts arreu del món.

Els investigadors del cas Volkswagen se centren ara a determinar com es van manipular exactament els valors de les emissions i quins treballadors estaven involucrats en les trampes. Si bé la companyia sempre ha defensat que només uns quants treballadors estan implicats en les manipulacions que es van detectar inicialment als Estats Units, informacions de les televisions públiques NDR i WDR i del diari Süddeutsche Zeitung apunten que el frau estava ben sistematitzat.

Aquesta qüestió la va negar ahir el president de Volkswagen a Nord-amèrica, Michael Horn, en la seva compareixença davant el Congrés dels Estats Units. El directiu va reiterar que la manipulació del software no va ser una decisió corporativa i que, si bé feia un any que estava al corrent que hi havia problemes amb els dispositius de gasos d’escapament en alguns models dièsel de Volkswagen, no va ser fins al setembre passat, poc abans que esclatés l’escàndol, que va saber que els vehicles contenien el software il·legal.

El govern tanca files

Qui també va intentar acotar la crisi va ser el vicecanceller alemany i ministre d’Economia, Sigmar Gabriel, que va demanar ahir no obrir “un debat general” sobre la indústria de l’automòbil o dels dièsel per evitar perjudicar centenars de milers de llocs de treball que depenen d’aquest sector a Alemanya i en altres països europeus. “Es tracta d’un producte especial, d’un comportament punible en una empresa, i ja és prou, però hem de tenir cura de no perjudicar de manera greu el país i fins i tot Europa”, va advertir després de reunir-se amb el comitè d’empresa internacional de Volkswagen a Wolfsburg.

El ministre alemany d’Economia mirava de reüll les noves dades d’exportació publicades ahir. Una caiguda així en les vendes alemanyes a l’exterior no es registrava des del 2009. Les exportacions germàniques van caure a l’agost, en comparació amb el mes anterior, un 5,2%. Els experts tot just havien previst un retrocés de l’1%. Al juliol les exportacions alemanyes encara pujaven, en comparació al juny, a un ritme rècord del 2,4%. Entre les causes d’aquesta caiguda, l’Oficina Federal d’Estadística Destatis argumenta la poca activitat durant les vacances d’estiu i la debilitat dels països emergents com ara la Xina, el Brasil i Rússia.

La indústria alemanya també fa figa. El descens de les exportacions, el principal motor de l’economia nacional i europea, ha comportat alhora una caiguda de la producció industrial. Concretament s’ha registrat un retrocés de l’1,2% en comparació al juliol, quan s’havia incrementat un 1,2%, una xifra que representa la caiguda més gran de la indústria alemanya en un any, segons Destatis.

Amb tot, Alemanya creixerà aquest any un 1,8%, segons els principals instituts econòmics del país, tot i l’estancament global. Segons l’informe de tardor presentat a Berlín, el pronòstic de creixement s’ha reduït 3 punts en comparació amb el 2,1% previst a la primavera. La previsió és que el refredament de l’economia global no afectarà gaire l’economia alemanya gràcies al consum intern. Però les dades són anteriors a l’escàndol de Volkswagen i ara per ara tot el continent aguanta la respiració.

stats