Els resultats del 20N a cop d’enquesta (II)

Seguim explotant les interessants dades que ens ha cedit el company politòleg Xavier Fernàndez i Marín. Recordar-vos la idea de l’anàlisi: les enquestes electorals ens ofereixen resultats diferents, fruit entre d’altres de la mida de la mostra i de la “ cuina” que cada mitjà de comunicació o institució aplica. A través del mètode “ d’enquestar les enquestes” es pot tenir en compte la informació de totes les enquestes i poder afinar més en les nostres prediccions i tendències. El primer que presentem és l’estimació del suport latent a cada partit polític. És a dir, la predicció del percentatge de vot. Aquesta predicció es presenta en dos gràfics: a l’esquerra, el dia de l’inici de la campanya electoral. A la dreta, el possible resultat en el dia de les eleccions. Dit bruscament, no sembla que hagi canviat massa la cosa, a excepció que la incertesa del resultat del resultat del PSOE creix, tant a l’alça com a la baixa. Tot seguit juguem una mica més i presentem la probabilitat que es donin diferents escenaris. La taula que ve a continuació s’interpreta de la forma següent: En la primera columna veiem partit o partits implicats en la simulació, en la segona l’escenari i en la tercera la probabilitat que aquest escenari es doni. Per exemple, la probabilitat que el PP tregui el 20N més del 45% dels vots és del 93,8%. Força alta, per tant. En canvi, la probabilitat que el PSOE superi el 35% dels vots és de l’1,36% (recordeu que el percentatge de vot del 2008 va ser del 43,87%). L’any 2008 entre PP i PSOE van treure el 83,8% del total de vots emesos. Enguany sembla que aquest escenari és poc probable. La probabilitat que, conjuntament, ambdues formacions treguin més del 80% dels vots és del 8,4%. Actualment tots dos ocupen el 92,2% dels escons al Congrés dels Diputats. Caldrà esperar veure com actua la llei electoral per saber si aquesta reducció en la concentració de vot es dóna també en el cas dels escons (per cert, una de les més elevades d’Europa). D’aquí uns dies, més! Quin mitjà de comunicació o institució fa previsions més acurades? Paciència que ja arribarà!

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT