Estils 27/11/2015

La moda ecològica treu pit

Sostenibilitat, respecte al medi ambient i compromís social: aquests són els pilars d’un estil de vida arrelat a Catalunya

Maria Almenar
4 min
La moda ecològica treu pit

BarcelonaNo és una moda passatgera: és una filosofia seguida per milers de feligresos. I la comunitat va en augment. La roba sostenible guanya pes i consciència entre la població catalana i es posiciona com una alternativa viable al consum desenfrenat que abanderen les grans cadenes de distribució de moda. Lluny han quedat les etiquetes que vinculaven el sector amb roba per a hippies o per a g ent especialeta. Mostra d’aquesta força es tradueix en la proliferació de marques que mimen la natura i els seus treballadors sense renunciar al disseny emparades sota el paraigua de l’ slow fashion, en referència a la roba de qualitat que perdura i no està sotmesa ni a cicles ni a temporades. En aquest paradigma, Barcelona és capdavantera a liderar el moviment de moda sostenible. Associacions, esdeveniments i un teixit creatiu fort posicionen la capital catalana com un referent del sector al sud d’Europa. Descobrim algunes de les iniciatives capdavanteres que mouen els fils cap a un futur més sostenible de la indústria de la moda.

Barcelona Ethical Fashion Fest

La cita més immediata té lloc demà i diumenge a l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona amb la segona edició del BCN Ethical Fashion Fest (BEFF), el festival de moda sostenible amb més pes del Mediterrani. Dues jornades que volen oferir als visitants alternatives sòlides al sector amb una graella de marques i dissenyadors que aposten per tres eixos bàsics: respecten el medi ambient amb teixits naturals que minimitzen l’impacte en els ecosistemes, controlen els processos productius tenint en compte els criteris de proximitat i d’artesania, i garanteixen unes condicions de treball dignes a preus justos. Per al consumidor tot són avantatges. La responsable de comunicació de l’Associació Moda Sostenible de Barcelona, Sònia Flotats, explica: “Implica vestir roba de més qualitat elaborada amb teixits i materials que tenen cura del cos i la pell, és a dir, que no produeixen al·lèrgies”. Una cinquantena de firmes de roba i complements participen en el festival a través de desfilades i amb pop-up stores on oferiran els seus productes al gran públic. Una de les marques que s’exhibirà a la passarel·la és Ecoology, creada per la dissenyadora Eva García. Teixits orgànics, siluetes vaporoses de bon caient i molt femenines. “És roba dissenyada perquè duri temps dins l’armari. A simple vista semblen peces normals però no ho són perquè cada una d’elles amaga una bonica història”, assegura l’Eva. I afegeix: “Són cool i green ” a la vegada. En calçat, El Naturalista és una de les marques rellevants del sector, amb fortes vendes al mercat internacional. La firma, nascuda a la Rioja el 2003, ha viatjat a Barcelona per calçar als models de les desfilades. “Aquest festival representa una gran oportunitat per donar a conèixer la marca i promou un projecte innovador que connecta amb el nostre ADN basat en les persones, el planeta i el producte”, explica Cecilia Puig, portaveu d’El Naturalista. Sabates per a vegans -elaborades sense pell procedent dels animals-, models amb bambú… són algunes de les propostes de la nova col·lecció per a l’any vinent. Avancen amb força.

Una ‘pop-up’ gens convencional

Avui també s’inaugura una iniciativa efímera vinculada al sector. És la primera edició de Sastreria Moderna, una pop-up store multimarca impulsada per les creadores de la firma ebrenca Mono, moda intergeneracional per a gent amb actitud. Anna Vizcarro n’és la dissenyadora: “Aquesta iniciativa sorgeix d’una necessitat. Volíem comercialitzar la nostra roba per un canal alternatiu i com que no el trobàvem ens l’hem inventat”, assegura. Sastreria Moderna s’allunya dels convencionalismes. “Qui vingui a veure’ns es podrà emprovar la roba i, si li agrada, comprar-la. Però no se la podrà emportar al moment, perquè abans s’haurà de confeccionar. En quinze dies, però, la rebrà a casa”, conclou. Les modistes de Sant Carles de la Ràpita -on Mono té l’estudi- ho confeccionen i ho entreguen al consumidor en exclusiva amb un acurat embolcall. Mitjançant aquesta filosofia, es fa una producció sota comanda que no genera estocs i s’evita el malbaratament de recursos. Novament, un concepte sostenible. “Mono és actitud, ofici i consciència. I això ho traslladem a la nostra roba”, assegura Laia Beltrán, periodista de tendències i integrant de la firma. Diversos referents musicals i cinèfils dels anys 60 i 70 es traslladen a la roba en forma de minivestits de lúrex amb mànigues bombades, dessuadores amb l’esquena semitransparent, vestits i abrics de serrells, tops metal·litzats o pantalons de jogging lluents, entre d’altres. La pop-up store de Sasteria Moderna també acull altres marques vinculades amb l’ slow fashion que comparteixen un esperit similar: disseny, producció local i cura pels detalls. Així, per arrodonir els outfits hi haurà les joies d’Alba Casares, les bosses de mà d’Equipaje BCN, les sabates de Les Chausseurs i els mitjons de Pacific and Co. Fins diumenge a la galeria d’obra gràfica Appart Showroom de Barcelona. ¿Necessites més arguments de compra? Aquest resulta convincent. “Planta’t davant el teu armari i mira la roba que tens. Quina història et pot explicar qualsevol peça que agafis a l’atzar?”, remarca la Laia. Si la resposta és un silenci potser vol dir que necessites un canvi d’aires. Un gir cap a la sostenibilitat. Si vols, esclar.

stats