Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

A Eslovàquia totes les notícies es paguen

Pretendre cobrar per les notícies a la xarxa no té bona premsa. Els intents més recents, com el del diari The Daily, de Murdoch, per a l'iPad, i el nou The New York Times de pagament, tenen una colla de voltors que esperen que fracassin. Els apòstols de la barra lliure diuen que el cobrament només funcionarà quan tots els diaris facin pagar peatge per accedir a les seves webs. No trigarem a comprovar-ho: a Eslovàquia, els nou principals portals digitals s'han posat d'acord per adoptar a partir del 2 de maig una plataforma de cobrament comuna que permetrà consultar-los tots per 2,90 € al mes. Els editors es repartiran el 70% d'aquesta tarifa plana en proporció al temps de visita, i el 30% se'l queda l'empresa Piano Media. Tomás Bella, el conseller delegat, em deia ahir que esperen captar entre el 0,8% i l'1,5% dels internautes (quatre milions) i assolir entre el 5% i el 15% d'aquí cinc anys. Tres dels diaris ja havien intentat, sense èxit, cobrar pel seu compte. Ara ho tornen a provar amb aquest nou teló d'acer digital, el primer del món que amagarà la majoria de les grans publicacions en un mateix idioma. Per poc que els funcioni, volen exportar el model de negoci a la resta d'Europa.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT