Publicitat
Publicitat

ESTUDI DE L'EGM

Un de cada sis internautes escolta el mitjà a la xarxa

Internet dóna 110.000 oients nous a la ràdio catalana

Escoltar la ràdio per internet, i fer-ho a la carta, és una pràctica en auge. Són dades d'un estudi de l'EGM, en el qual es demostra que l'online ha sumat una audiència nova al mitjà radiofònic.

Internet ha aportat uns 110.000 oients nous de ràdio a Catalunya. Són dades que s'extrapolen de l'última estudi de l'EGM, Ràdio tradicional versus 'online' , amb enquestes elaborades durant el març d'aquest any. Però l'informe assenyala que en la majoria de casos els oients de la ràdio a través d'internet no deixen d'escoltar-la a través de les ones. I viceversa: de cada cent internautes que escolten la ràdio amb transistor, un 47% també la van escoltar per internet en els últims 30 dies. El percentatge baixa fins al 15% si es demana a l'enquestat si ha escoltat la ràdio l'últim dia. Així, un 17% dels internautes -aproximadament un de cada sis- escolten ràdio online .

"L'escolta per internet no va en detriment de la FM. Al contrari, són audiències acumulatives", explica Marc Vicens, de l'àrea d'innovació interactiva de Catalunya Ràdio. La nova direcció s'ha proposat monitoritzar els programes a partir d'una dada conjunta d'audiència que conjumini consums per ones i online .

Un fenomen de l'últim any ha estat el creixement meteòric de la ràdio a la carta: un 52% respecte de l'abril de l'any passat. L' streaming (ràdio en directe) també ha crescut, però només un 21%. Això fa que ara per ara totes dues modalitats estiguin repartides gairebé al cinquanta per cent en el cas del grup d'emissores de Catalunya Ràdio. En canvi, en l'estudi de l'EGM, que inclou tot l'Estat, el predomini del directe és aclaparador, ja que la ràdio en diferit només és l'opció escollida pel 4% dels enquestats.

Una altra tendència que detecten des de la pública és la de l'augment de la fragmentació: puja el nombre de programes descarregats, però les hores d'escolta ho fan menys.

L'auge de la ràdio en línia ha fet que s'hagi posat en marxa una associació específica, l'Aero, que treballa per al conjunt de l'Estat i que està presidida per la catalana Elisa Escobedo. Els estudis amb què treballa l'entitat indiquen que als Estats Units la ràdio s'emporta fins a un 5% del total dels ingressos que genera la publicitat a la xarxa. L'estudi de l'EGM assegura que entre els que escolten la ràdio per internet, un 79% han escoltat alguna de les emissores que només se senten a la xarxa.

Escoltar RAC1 a Facebook

RAC1 també dóna molta importància a la nova audiència online , sobretot tenint en compte que es tracta de l'emissora generalista amb el perfil de públic més jove. "Sempre hem apostat per la xarxa", explica el seu director, Eduard Pujol. "Cada programa té el seu espai a la web, i a través de les xarxes socials, on hem sigut molt actius. També amb el nostre servei de podcast: cada mes es descarreguen més d'un milió de podcasts dels espais de RAC1. I finalment amb la nostra app . Hem aconseguit una aplicació molt ben resolta, que acumula desenes de milers de descàrregues".

Preguntat per les perspectives a cinc anys vista, Pujol assegura que aquest "és un temps gairebé etern en el món digital i és difícil fer cap predicció amb sentit, però és evident que la xarxa ocupa un lloc cada cop més destacat en la ràdio". "No seria descartable que en algun moment el consum per internet superés el convencional. Avui, però, encara estem lluny d'això", comenta. Entre les novetats aplicades últimament per RAC1 hi ha la possibilitat d'escoltar àudios directament al Facebook, a través de l'aplicació Uwship.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT