Publicitat
Publicitat

MILLOR COMUNICADOR DE L'ANY

El president xilè va créixer en popularitat per la gestió de la crisi

El rescat dels miners, un èxit mediàtic per a Piñera

Una de les històries més televisades del 2010 va ser el rescat de 33 miners a Xile. Per la gestió mediàtica que en va fer el president del país, una agència dels EUA l'ha escollit el millor comunicador de l'any.

Ganes d'estar davant dels focus, un discurs emotiu i indumentària de treball corporatiu. Van ser els tres ingredients comunicatius amb què el president de Xile, Sebastián Piñera, va afrontar el lideratge del rescat dels 33 miners atrapats a la mina de San José. Va ser una de les històries del 2010 que durant 70 dies va copsar l'atenció mundial. El fet ha estat valorat per l'agència de comunicació Deckers, que ha considerat Piñera com el millor comunicador de l'any.

Molts ciutadans del seu país també van aplaudir la gestió que va fer el seu cap de govern. L'analista electoral xilena Francesca Parodi explica que la popularitat de Piñera al seu país va pujar fins al 63% després del rescat, però les seves accions posteriors el situen ara en un 49% d'acceptació.

Parodi analitza la gestió que va fer el polític de la tragèdia i en destaca que s'havia erigit en "el protagonista d'una història". El líder del govern xilè mostrava "la seva part més humana i era la cara visible". L'analista detalla: "Va saber crear un relat interessant i de compromís personal, va crear la sensació que era ell mateix qui els havia de treure d'allà dins". A això cal incloure-hi detalls com una càmera que van baixar a la mina per veure com estaven els miners.

Josep Maria Brugués, expert en comunicació de crisi i cap de premsa de la Facultat Blanquerna, adverteix: "En la gestió de tragèdies com aquesta és molt important no oblidar que els afectats són persones, i que cal ajudar les seves famílies". Brugués estava a Xile impartint un màster el dia de l'accident, el 5 d'agost. L'expert explica que l'estratègia del govern xilè va fer que el president estigués sempre visible i al capdavant del rescat. Fins i tot va arribar a renunciar a estar en cimeres internacionals.

Una altra acció clau va ser que el govern "era proactiu, perquè prenia decisions ràpides i n'informava, per marcar agenda".

Una jaqueta d'anar per feina
Per Brugués, un detall important de l'actuació del governant xilè va ser la indumentària: "El president i els ministres vestien un abric vermell amb la inscripció " Gobierno de Chile ", perquè els ciutadans percebessin el seu lideratge en tot moment".

Piñera, un home que s'havia guanyat un reconeixement com a empresari abans de dedicar-se a la política, sap controlar molt bé l'escenificació davant dels mitjans de comunicació. Transmet empatia davant la càmera. Francesca Parodi apunta que té associats a ell "uns valors d'eficiència i intel·ligència que, durant el rescat, va mostrar, potenciant la seva part humana".

Els experts, malgrat tot, critiquen a Piñera una sobreexposició. "En tota crisi s'ha de trobar un punt intermig entre exposar-se tant o estar amagat", apunta l'analista. Fins i tot es va instal·lar un faristol i un focus per fer declaracions.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT