Mèdia 10/10/2015

Les idees més boges dels creadors televisius

Concursos i ‘realities’ omplen la llista dels formats audiovisuals més innovadors del moment

Albert Castellví Roca
4 min
01. Tres programes proposen expedicions a la muntanya.  02. A 6 degrees of separation els participants han de buscar l’ajuda de les persones que es troben.  03. Carlos Sobera va presentar el pilot de LubDub.

BarcelonaEl festival Mipcom ha reunit aquesta setmana a Canes professionals de la televisió d’arreu del món, que han mostrat els seus programes més destacats amb l’objectiu d’exportar-los a altres països. I, com sempre, coincidint amb aquesta cita, la consultora The Wit ha presentat la llista dels que, segons el seu criteri, són els formats televisius més innovadors del moment, entre els quals els concursos i realities són majoritaris. Aquests en són alguns.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Tres maneres de pujar una muntanya

Curiosament, entre els 25 formats seleccionats n’hi ha tres que tenen com a objectiu arribar al cim d’una muntanya. En dos casos, l’italià Monte Bianco -que centra la seva atenció en el Mont Blanc- i el finlandès Ultimate expedition, els protagonistes són grups de famosos, i en cada capítol un és eliminat, de manera que només un culmina l’expedició. El tercer programa és l’holandès Blind to the top, en què l’expedició, que té com a objectiu pujar al Kilimanjaro, la formen un grup de persones cegues acompanyades de dos famosos amb els ulls tapats.

Enfrontar-se a situacions límit

La dels cecs pujant al Kilimanjaro no és l’única història de superació que proposen els creadors de nous formats. Un altre dels que s’han presentat al Mipcom és My last time, que ja s’està emetent a Holanda i en què malalts terminals mostren com aprofiten els seus últims dies de vida. L’espai recull també els missatges que els protagonistes envien a les seves famílies, i els capítols acaben amb el funeral. D’altra banda, a l’israelià The virgins persones amb algun trauma o discapacitat viuen per primer cop una experiència nova. I a The day the cash came, creat per la BBC, una família que viu sota el llindar de la pobresa rep els diners corresponents a un any de sou i té tres mesos per administrar-los com consideri convenient, amb l’assessorament d’un expert.

Lligar a les fosques o amb els ulls tapats

Els programes per trobar parella són un filó que les productores estan tornant a explorar intensament. Si l’any passat The Wit seleccionava com un dels formats més innovadors Adán y Eva -que poc després arribaria a Cuatro- ara destaca Undressed, en què dues persones que no es coneixen es troben per primer cop en una habitació a les fosques. Després de despullar-se l’un a l’altre tenen 30 minuts per interactuar seguint els consells d’una pantalla, abans de decidir si es queden a l’habitació -ja sense càmeres- o se’n van. En la mateixa línia, a Kiss bang love un concursant amb els ulls tapats ha de fer un petó a quinze nois o noies, i triar-ne cinc. Després, ja veient-los, ha de decidir amb quins dos d’aquests vol passar una nit.

Famosos en totes les situacions possibles

Els personatges famosos continuen donant joc a la pantalla, en qualsevol situació imaginable. Més enllà de pujar muntanyes, entre els nous formats n’hi ha que es dediquen a buscar els seus orígens genètics ( DNA detectives ), els fan concursar en jocs de preguntes i respostes asseguts en cadires que pugen -fins a cinc pisos- i baixen en funció de si encerten o fallen (Who’s on top ) o els fan ballar amb un familiar imitant coreografies o videoclips, en la línia de Tu cara me suena però sense cantar (Dance, dance, dance ). Un altre format, Born on, reconstrueix a cada capítol el recorregut vital d’un personatge conegut i de dues persones que van néixer el mateix dia que ell. I a 6 degrees of separation els famosos són l’objectiu: els concursants són abandonats en un lloc remot del món i tenen una setmana per arribar fins al personatge en qüestió a través dels contactes de les persones amb qui es van trobant.

Pseudocrítics d’art i un ‘talent show’ emocional

Una de les propostes més sorprenents assenyalades per The Wit arriba del Japó i parteix de la idea que l’art modern no s’entén. Aquest format mostra als concursants un quadre d’un artista contemporani, valorat en milers d’euros, i un dibuix qualsevol sense cap valor, i els demana que identifiquin l’obra real. Per la seva banda, la productora espanyola Secuoya ha creat LubDub,un concurs de talents amb nens en què els concursants han d’emocionar el jurat. Si ho fan, un dispositiu electrònic ho detectarà i automàticament quedaran classificats.

‘Már de plástico’ i ‘Sé quién eres’, entre les sèries més destacades

Més enllà de la llista de formats innovadors, The Wit elabora també una selecció de les produccions de ficció més destacades del moment. Entre les 17 que s’han escollit en aquesta ocasió hi ha la sèrie d’Antena 3 Mar de plástico i la de Mediaset Sé quién eres. Aquesta última, encara per estrenar, és una ficció d’intriga dirigida per Pau Freixas i protagonitzada per Lluís Homar, que interpreta un advocat que, després d’un accident, queda amnèsic i no sap si és el responsable de la desaparició de la seva neboda, de què se l’acusa. I encara hi ha una tercera sèrie espanyola entre les seleccionades. Es tracta d’ Inside, una producció d’Isla Audiovisual que encara no ha sigut adquirida per cap cadena i que tindrà com a protagonista un periodista (interpretat per Imanol Arias) que fa teràpia amb una psicòloga (Alicia Borrachero) per controlar els seus impulsos sinistres.

stats