País Valencià 30/04/2014

Escola Valenciana vol fer servir la resolució del 25% per garantir el català a les aules de les zones castellanoparlants

L'entitat estudia si la resolució del TSJC de l'aplicació del 25% de castellà a l'aula pot beneficiar les famílies valencianes obligades a matricular els fills en castellà

Ara
2 min
Imatge de la Trobada d'escoles en valencià celebrada a La Romana, Vinalopó Mitjà, el passat 6 d'abril. / ARA

ValènciaL'oficina de drets lingüístics d'Escola Valenciana ja ha començat a estudiar la resolució del TSJ català que obliga l'alumnat de cinc centres educatius a estudiar un 25% de les hores lectives en castellà per veure quines conseqüències podria tenir aquesta interpretació judicial a les zones catalogades com castellanoparlants per la conselleria d'Educació de la Generalitat Valenciana.

L'entitat considera en un comunicat que les famílies valencianes que viuen en la denominada zona castellanoparlant i "que no poden escollir de cap de les maneres ensenyament plurilingüe en valencià, ni estudiar Coneixement del Medi en la nostra llengua, tal com ho fan els alumnes de les línies en castellà de la zona valencianoparlant, tindrien l'oportunitat de demanar que els seus fills estudiessin almenys les assignatures de Llengua i Coneixement del Medi en la nostra llengua, la qual cosa suposa el 25% de les hores lectives".

Segons ha explicat Escola Valenciana, hi ha famílies de poblacions del País Valencià com Elda, Villena i Torrevella a les comarques del sud, o Pedralba i Bunyol, a les comarques d'interior, que malgrat que "volen que els seus fills siguin plurilingües i que dominin les dues llengües oficials" no poden matricular el seus fills en valencià "perquè no tenen aquest dret segons la llei fins ara".

L'entitat estudia ara com fer que la resolució del 25% de castellà a Catalunya podria fer que a aquestes localitats de la zona castellanoparlant poguessin beneficiar-se i tenir, almenys, algunes hores d'ensenyament en valencià.

Amb tot, Escola Valenciana assenyala en el seu comunicat que l'"aplicació d'un 25% d'hores lectives en qualsevol llengua no até a cap criteri pedagògic" i assegura que la resolució judicial del TSJC "empobreix els programes educatius de qualitat, és a dir, els programes d'immersió lingüística, que són els que donen resultats òptims arreu del món, allà on hi ha diverses llengües oficials".

stats