Publicitat
Publicitat

SOCIETAT

Xixona preveu vendre fins a un 5% més de torró que fa un any

Els productors calculen que durant tot el Nadal se’n vendran 60 milions de barres

Els productors de torró de la Denominació d’Origen Xixona i Alacant preveuen augmentar enguany les seues vendes entre un 3 i un 5 per cent en relació al 2013. Així ho ha pronosticat el secretari general del Consell Regulador, Federico Moncunill, que assenyala que enguany es manté la recuperació de les xifres de vendes amb un augment del consum intern i en especial del consum familiar, “que és el que tira de l’economia”. Amb aquestes previsions, el sector tindrà xifres de venda positives per segon any consecutiu, ja que l’any passat les vendes van créixer un 7% i van superar descensos com el del 2012, amb una davallada d’un 9%.

Segons les previsions del Consell Regulador de la Denominació d’Origen (DO) Xixona i Alacant, aquesta campanya de Nadal es vendran uns 20 milions de barres de torró protegit i uns 40 milions de barres de torró d’obrador i diversos a tot l’Estat. Malgrat que el Consell Regulador de la DO no té xifres de les vendes per territoris, Catalunya és un mercat molt important per als torrons de Xixona i Alacant, segons explica Moncunill. Així, el portaveu dels productors de torró assenyala que els seus productes han tingut tradicionalment una bona acollida entre els catalans, un mercat que, a diferència dels d’altres punts de l’Estat, té tradició de comprar barres de torró més grans que les habituals, d’uns 500 grams, conegudes com a barra catalana i que estan tallades de manera especial pels productors.

50% de la producció estatal

Des del Consell Regulador assenyalen que, tot i la recuperació moderada del consum de torrons, es mantenen alguns hàbits propis de la crisi. En aquest sentit, Moncunill explica que les vendes de les marques blanques que produeixen aquest tradicional dolç continuen augmentant any rere any i que, per tant, aquests productors han anat “guanyant posicions” durant la crisi econòmica.

“Calculem que el 60% del torró s’està fent amb marca blanca i el que desitjaríem és que un cop se supere la crisi, la marca blanca recule una mica i torne al consumidor el desig de comprar una marca reconeguda, reputada i tradicional. Que no importe tant el cèntim com la il·lusió de comprar el que a un li agrada”, indica Federico Moncunill.

En relació amb les cistelles de Nadal, que acostumen a incloure barres de torró, Moncunill reconeix que, tot i que hi ha una “modesta recuperació”, aquesta tradició és ara “molt residual”. El portaveu dels productors considera que els “quatre milions d’aturats i la reducció de costos en les empreses han fet desaparèixer molt aquesta pràctica”.

Des de la localitat de Xixona, a la comarca de l’Alacantí, ix més del 50 per cent de la producció total de torró a l’Estat, que és el primer productor mundial. El 85% de la seua producció es distribueix principalment pels mercats espanyols, sobretot al País Valencià, Catalunya i Madrid, mentre que el 15% restant s’exporta als Estats Units, França, Veneçuela, Cuba, l’Argentina, Mèxic, Portugal i Itàlia.

Consell Regulador

El Consell Regulador del torró de Xixona i Alacant està format per 21 empreses entre les més importants de l’Estat. Torroners com El Lobo, Antiu Xixona, La Fama o 1880 formen part d’aquest Consell Regulador. El sector dóna feina a unes 1.800 persones de manera directa i genera uns 3.000 llocs de treball indirecte.

Enguany el Consell Regulador de la DO Xixona i Alacant celebra el 75è aniversari. El seu secretari general, Federico Moncunill, remarca que es tracta de la primera DO concedida a l’Estat per a un sector agroalimentari. Al llarg d’aquest temps, Moncunill valora que els productors de torró han sabut “renovar-se i innovar” mantenint alhora el capital familiar i local, arrelat al municipi de Xixona. “És un fet destacable, fins i tot s’està creixent comprant empreses o construint fàbriques, aquest és un sector dinàmic i que continua creixent”, assegura. Moncunill afegeix que al llarg d’aquesta crisi no ha hagut cap concurs de creditors ni cap dificultat econòmica “perquè estem molt sanejats i perquè els processos d’inversions al sector s’han fet al passat”.

Expedient obert a sis empreses

El secretari general del Consell Regulador de la DO Xixona Alacant s’ha mostrat “aliè” a l’expedient sancionador obert al novembre a sis empreses del sector per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per haver, presumptament, pactat els preus dels torrons. Preguntat per aquesta qüestió, Moncunill assenyala que el Consell Regulador “no és part” d’aquest procés administratiu ni ha rebut cap notificació sobre aquest aspecte.

La CNMC, que té un termini de 18 mesos per resoldre l’expedient, va alertar que hi ha “indicis racionals” de conductes il·lícites en les pràctiques de les empreses Delaviuda Alimentación, Almendra y Miel, Sanchís Mira, Turrones Picó, Enrique Garrigós Monerris i Turrones José Garrigós.

Més continguts de