Efímers 19/08/2012

El Brasil:sol, platja, samba... i bisturí

Joaquim Piera
3 min
L'APARADOR La platja no només és un lloc per divertir-se, sinó que al Brasil suposa tot un estil de vida que mou milions de dòlars.

SAO PAULOEls més de 7.000 km de costa brasilera són un marc incomparable on conflueixen la força del paisatge i la bellesa de la població local, forjada amb la inestimable ajuda d'una emergent i cada cop més gegantina indústria al servei del culte al cos i la maximització de l'estètica.

L'estiu és patrimoni nacional brasiler. L'exaltació del clima tropical i la cultura de la platja formen part de la idiosincràsia d'un país que té aversió a la fresca i que ja parla de fred quan els termòmetres baixen dels 20 graus. La combinació de la calor perenne (de Rio de Janeiro cap al nord) i els més de 7.000 km de litoral creen un escenari idíl·lic de dimensions continentals on llueix un dels valors locals més apreciats: la bellesa.

El Brasil entra pels ulls. És "...um país tropical, abençoado por Deus e bonito por naturesa... ", com diu el mític tema de Jorge Ben Jor. Són centenars de quilòmetres de platges en totes les seves denominacions i variants, verges o urbanes, paradisíaques o feréstegues, solitàries o massificades... totes convertides en passarel·les dedicades a l'esplendor de l'exhibicionisme. Embolcallades d'uns paratges únics on els brasilers endevinen una mà divina en la seva creació, bronzejar-se, jugar a futvòlei o agafar una planxa de surf, en realitat, són una al·legoria de l'atractiu físic i del culte al cos.

És precisament la cultura de la platja, amagada sota la coartada d'un estil de vida saludable, que empeny milions de brasilers als gimnasos amb l'objectiu final d'esculpir cossos esculturals, amb preferència pels bíceps en ells i voluminosos glutis en elles, que lluiran després mentre prenen el sol. Segons dades del Health Racquet and Sportsclub Association (IHRSA), el Brasil ja és el segon país del món, darrere dels Estats Units, amb més gimnasos (s'ha superat la barrera dels 18.000), en un sector que mou anualment 2.200 milions de dòlars.

I allà on no arriba un personal trainer hi entra el bisturí. La cirurgia plàstica amb finalitats estètiques causa furor. Els professionals brasilers, amb reconeguda fama internacional, van practicar l'any passat, segons estima la Societat Brasilera de Cirurgia Plàstica (SBCP), 800.000 intervencions, una xifra només superada pel mercat nord-americà. L'operació estrella és l'implant mamari. N'hi va haver 150.000.

El sector va comptabilitzar unes 24.000 intervencions (un 3% del total) amb pacients estrangeres, principalment portugueses, espanyoles i italianes, que valoren la competència mèdica i el seu preu, fins a un 40% més barat que els col·legues nord-americans. Encara que el turisme mèdic està en alça i s'espera que creixi un 35% els pròxims cinc anys, segons les dades exposades en l'última edició de la Medical Travel Meeting Brazil , el país encara està lluny de les xifres de Tailàndia, líder mundial, i l'Índia. Malgrat tot, la força del sector és en el consum intern.

L'augment de renda del sectors populars (40 milions de brasilers han sortit de la pobresa l'última dècada) i l'emergent nova classe mitjana són el combustible que alimenta un creixement anual de la cirurgia plàstica del 10%. En el cas, per exemple, dels gimnasos, van doblar el nombre entre el 2007 i el 2010, i l'expansió no s'ha aturat.

Aquests nous consumidors, que per primera vegada tenen crèdit a l'abast, actuen per mimetisme. S'emmirallen en els hàbits de qui tradicionalment ha ocupat els esglaons més alts de la piràmide social i, esclar, de l' star system local (format principalment per actrius de telenovel·la i cantants), que es desviuen per cuidar els aspectes estètics.

Al Brasil sempre hi ha un rerefons per potenciar els codis interns de bellesa. És per això que els brasilers -en realitat són les brasileres- se senten tan orgullosos amb la moda de platja, un segment en què el país sí que és líder planetari, amb un consum de 1.500 milions de dòlars anuals. El biquini made in Brazil és innegociable. Reconegut internacionalment (se n'exporten un milió i mig a l'any) per la seva qualitat, pel seu estil més atrevit i per la creativitat dels seus dissenys, està concebut per potenciar la sinuositat de les corbes del públic femení i per mostrar amb tot el seu esplendor el que els brasilers anomenen bumbum i asseguren que és la paixão nacional... o sigui les natges.

stats