Cultura 15/02/2014

El Taller de Músics alça la veu per seguir viu

L’escola celebra un concert reivindicatiu al Palau de la Música

Xavier Cervantes
4 min

BarcelonaEl Taller de Músics s’explica a si mateix quan s’entra a les aules dels carrers Requesens, Cendra i Príncep de Viana, al Raval barceloní. Una porta oberta permet que s’escoli un baix escampant el color del jazz. Una altra deixa passar el rigor i l’alegria flamenques. Tot plegat forma part del paisatge sonor del barri des de fa 35 anys. Tanmateix, el Taller de Músics s’explica també a les golfes de Can Fabra, a Sant Andreu, on s’imparteixen les classes d’ensenyament superior i on ahir l’Original Jazz Orquestra (OJO) assajava el concert titulat Alça la veu que farà aquest diumenge al Palau de la Música, a partir de les set de la tarda, i que serà presentat per Andreu Buenafuente.

“El concert és una acció reivindicativa per ajudar a fer que desaparegui la fragilitat econòmica del Taller”, diu Lluís Cabrera, president de la Fundació Taller de Músics. Els problemes econòmics es van agreujar l’abril del 2013, quan un dèficit acumulat de “gairebé mig milió d’euros va posar en perill la continuïtat del projecte”, tant de l’escola del Raval com dels estudis superiors, on actualment hi ha 600 i 150 alumnes, respectivament. “Vam arribar a un atzucac”, recorda Cabrera. Tot i així, Alça la veu no està plantejat com un acte salvador, sinó com una “demostració” de la vitalitat del Taller.

En l’actuació, l’OJO estarà dirigida per David Pastor, amb la col·laboració d’Enric Palomar i Vicens Martín. L’orquestra acompanyarà Santiago Auserón, Miqui Puig, la Big Mama Montse, Cris Juanico, Biel Ballester, Andrea Motis & Joan Chamorro i Mala Rodríguez amb Refree. També hi participaran Josemi Carmona (ex Ketama), Ramón Ángel Rey i Antonio Martín Salao.

Col·laboracions altruistes

“Podríem haver fet un concert amb molts dels músics que han passat pel Taller, però no volíem fer un poti-poti interminable, sinó seguir un fil conductor”, explica Cabrera. Aquest fil era fàcil de trobar. Només calia convocar els músics que ja havien desenvolupat projectes amb l’OJO. I convèncer-los perquè hi actuessin de manera altruista. La música que sonarà en aquest concert solidari explica el pa que s’hi dóna, al Taller, on el jazz i el flamenc es treballen com a llenguatges codificats i alhora oberts a altres músiques.

La reivindicació de l’acte no amaga l’autocrítica. Els problemes econòmics del Taller de Músics són fruit d’una paradoxa. Fins al 2009 hi havia dos centres d’ensenyament superior de música: un de públic creat el 2001, l’Esmuc, i un de privat, el Conservatori del Liceu. “Fins a la creació de l’Esmuc, la gent que venia al Taller es pagava els estudis. A partir d’aleshores van ser els pares”, explica Cabrera. És a dir, els alumnes cada vegada eren més joves i després seguien els estudis superiors als altres centres. Per evitar la sagnia d’alumnes, el Taller va decidir tirar endavant l’escola superior de música moderna, jazz i flamenc a les golfes de Can Fabra.

“El que ens va posar contra l’espasa i la paret va ser que la conselleria d’Ensenyament, que llavors comandava Ernest Maragall, no ens acompanyés amb un finançament que sí que tenia el Conservatori del Liceu”, diu Cabrera. Mitjançant un conveni plurianual, del 2008 al 2012, el conservatori va rebre sis milions d’euros. “Nosaltres no vam rebre res, i vam haver de sortir al mercat amb un preu de matrícula de 4.160 euros, semblant al del Conservatori”. La situació es va fer insostenible l’abril del 2013.

El Taller va reduir els sous de la plantilla entre un 20% i un 37%, i va apujar les matrícules de superior fins als 5.700 euros. Cinc treballadors van rescindir el contracte, i per pagar les indemnitzacions cinc “empresaris del sector” que Cabrera manté en l’anonimat hi van aportar 105.000 euros. “Pensàvem que molts alumnes marxarien, però al final només hi va haver un canvi d’expedient, que es va compensar amb un alumne que va passar del Conservatori al Taller. Això és una injecció de moral”, diu Cabrera.

Els amics de l’Original Jazz Orquestra que seran al concert

Santiago Auserón

Canciones de Santiago Auserón va ser un projecte compartit amb l’Original Jazz Orquestra (OJO), en què David Palomar va arranjar clàssics d’Auserón, incloses cançons de Ràdio Futura.

Biel Ballester

Vicens Martín va treballar amb el trio de Biel Ballester a Una visita a Django Reinhardt (1910-2010), un recorregut per la màgia del guitarrista francès que va ser coproduït pel Festival Internacional de Dixieland de Tarragona.

Andrea Motis & Joan Chamorro

Joan Chamorro va ser alumne del Taller de Músics, i avui n’és professor. Tant ell com Andrea Motis coneixen de primera mà la feina de l’OJO.

Miqui Puig

A l’espectacle Canciones que hacen bum (y otras memorias pop), Miqui Puig va reivindicar la figura del cantant revisant en clau de big band cançons del pop espanyol i català, amb arranjaments de Luis Robisco i direcció de David Pastor.

Big Mama Montse

Bluesin’ the jazz és l’homenatge de Big Mama Montse a les cantants de blues del anys 20 i 30.

Mala Rodríguez & Refree

L’OJO va compartir amb Raül Fernandez i Mala Rodríguez una aventura titulada OJO con la Mala : pop, jazz i hip-hop.

Cris Juanico

La relació del cantant menorquí amb l’OJO ve de lluny, del disc jazzístic Vola’m sa Lluna (2006). Hi van repetir a Tot de mi (2008).

Salao, Carmona i Rey

El toc flamenc: la veu de Salao, la guitarra de Josemi Carmona i la percussió de Ramón Ángel Rey.

stats