Comerç
Economia 29/12/2013

Grans cadenes de moda internacionals busquen locals a Barcelona

Uniqlo, Abercrombie & Fitch i Urban Outfitters volen obrir macrobotigues a la ciutat

Dani Sánchez Ugart
4 min

Barcelona.Barcelona s'ha consolidat al món com un destí turístic de compres. Les grans marques mundials ho saben i per això volen instal·lar a la ciutat botigues insígnia ( flagship stores, en la terminologia del sector), sobretot al voltant del passeig de Gràcia. Però per instal·lar una d'aquestes botigues cal un local adequat: gran i ben ubicat. I l'oferta és cada cop més escassa.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tot i així, segons aquestes fonts, hi ha diverses marques que busquen incansables una ubicació adequada: són sobretot les americanes Abercrombie & Fitch i Urban Outfitters i la japonesa Uniqlo, que té l'ambiciosa aspiració de ser el primer retailer de moda mundial -per davant d'Inditex i H&M- el 2020. "El mercat immobiliari comercial a les bones zones de Barcelona mai no s'ha desanimat del tot", explica el soci de la consultora immobiliària líder en retail Cushman & Wakefield Robert Travers, i afirma: "Ara estem en un bon moment".

Tant és així, que la demanda de locals supera àmpliament l'oferta en zones com el passeig de Gràcia i el Portal de l'Àngel -els dos principals carrers comercials de la ciutat-, segons el director de la mateixa consultora, Òscar Barrachina. El fet que aquest fenomen s'estigui produint en un moment de crisi del consum local indica una cosa: que aquestes marques volen vendre a turistes. En efecte, Barcelona és la desena ciutat del món en nombre de visitants, segons el Global Destination Cities Index 2013, elaborat per Mastercard i que lidera Bangkok. A Europa, Barcelona és la quarta ciutat més visitada. I l'eix Portal de l'Àngel - plaça Catalunya - passeig de Gràcia és de visita obligada per a la pràctica totalitat dels 8,4 milions de visitants que té la ciutat -el doble que Madrid-. Aquests turistes arriben preparats per gastar-se molts diners: 6.876 milions d'euros a l'any, segons el mateix estudi, cosa que converteix Barcelona en la tercera ciutat europea en despesa dels visitants.

Però precisament aquest focus turístic fa que la demanda es concentri només en aquest eix, mentre que els barris i altres carrers, fins i tot del centre, més enfocats als compradors locals, veuen com cada dia es tanquen més negocis. "Nosaltres abans teníem una certa activitat a Sants, i a la Diagonal, i ara no hi ha res", resumeix Anna Gener, directora general d'Aguirre Newman a Barcelona. Un fenomen semblant passa a la resta de Catalunya, on durant la crisi han proliferat les persianes abaixades a les botigues.

Guanyen diners

El centre de Barcelona té, doncs, un microclima immobiliari comercial gràcies als turistes, també els russos i xinesos que han començat a arribar de manera més massiva últimament i que fan grans despreses. "Allò de ser en un mercat perquè s'hi ha de ser s'ha acabat", explica Barrachina. "Les botigues volen venir a Barcelona perquè guanyen diners", afegeix.

En els últims mesos les grans operacions les han protagonitzat marques de luxe: Louis Vuitton ha inaugurat a Barcelona la seva botiga més gran d'Europa, i Cartier ha obert una botiga deu vegades més gran que la que tenia a l'antic local de Vuitton, tots dos al passeig de Gràcia. I el mes passat Prada va obrir la seva primera botiga a la ciutat. Però, per la part del comerç de masses, el mercat també és molt actiu: tot just fa unes setmanes Zara va obrir el Zara Home més gran del món a la ciutat, i Mango també ha obert una macrobotiga al passeig de Gràcia aquest any.

Entre les pròximes obertures destaca Uniqlo, que ja fa mesos que busca local a Barcelona. La firma japonesa necessita un local gran, com els seus competidors, i està tenint problemes per trobar-lo. Segons fonts del sector, l'últim intent va ser en un local de la plaça Catalunya (que s'està reivindicant com a centre de compres). Es tracta de l'edifici adjacent a la botiga Apple, propietat, entre d'altres, del banc dolent, tot i que encara no hi ha un acord, per les dificultats legals de l'operació, segons fonts del sector.

Precisament aquesta moda de buscar només grans botigues porta més d'un maldecap als immobiliaris. "Només hi ha sis locals de més de 3.000 metres al passeig de Gràcia", resumeix Travers. Evidentment, tots estan ocupats. Per això, quan una marca vol una macrobotiga, no tenen més remei que posar-se en contacte amb molts propietaris. En l'últim canvi de local de Miu Miu, per exemple, hi van intervenir fins a cinc propietaris. Això dificulta i encareix les operacions.

Volen més llibertat d'horaris

Les marques que volen desembarcar a Barcelona, en general, demanen que a la zona més turística (sobretot el Portal de l'Àngel i el passeig de Gràcia) es pugui obrir els diumenges per no perdre clients creueristes. "El Prada del passeig de Gràcia no li fa la competència a la botiga de barri de Barcelona, sinó al Prada de Venècia", argumenta Barrachina. Actualment, la Fundació Barcelona Comerç ha proposat a l'Ajuntament obrir més diumenges a les zones turístiques, però encara hi ha petits comerciants que s'hi oposen.

Els perfils. El grup japonès que vol ser Inditex i una marca per a 'hipsters':

  • Vol guanyar-los a tots: Fast Retailing, propietari de la marca japonesa Uniqlo, vol ser líder mundial el 2020 i superar Inditex i H&M. Basen el seu negoci en els bàsics de qualitat -com jerseis de caixmir-, més cars que els dos competidors.
  • "Luxe casual": Abercrombie & Fitch es defineix a si mateixa com una marca de "luxe casual". És més cara que competidors com Zara. Ja tenen una botiga de la seva segona marca, Hollister, a La Maquinista.
  • Roba per a 'hipsters': Urban Outfitters forma part d'un grup nord-americà amb marques com Anthropology, que triomfa entre el públic hipster. Competeixen amb marques com American Apparel, que ja és present a Barcelona.
stats