TELECOMUNICACIONS
Economia 28/02/2014

El Mobile dinamita les previsions

El congrés creix un 18% en només un any i supera els 85.000 assistents

Dani Sánchez Ugart
3 min

L’hospitalet de LlobregatEra previsible que el Mobile World Congress (MWC) d’aquest 2014 superés el de l’any passat després que els organitzadors haguessin pronosticat un 4% més de públic que fa un any i que el nombre d’empreses expositores hagués augmentat considerablement. Però les previsions es van quedar curtes. Ahir es va tancar una nova edició del MWC -la novena que es fa a Barcelona- i es van dinamitar tots els pronòstics. Un total de 85.000 persones van passar per les instal·lacions de Fira de Barcelona entre ahir i dilluns: un 18% més que fa un any i 10.000 persones més de les que preveia GSMA, l’entitat organitzadora.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Hi ha diversos factors que expliquen l’augment de congressistes. Un portaveu de GSMA va considerar que podia ser “l’efecte crida” de les conferències de Mark Zuckerberg i Jan Koum, protagonistes de la compra de WhatsApp per part de Facebook una setmana abans de l’inici del congrés. Tot i que no hi ha dades separades de congressistes i premsa, segons aquestes fonts, el nombre d’acreditacions de periodistes es va disparar a última hora.

També hi va poder influir el fet que, a diferència d’altres anys, s’hi esperessin moltes novetats i destacades: Samsung va presentar el seu telèfon estrella i diversos wearables (productes per portar a sobre), mentre que Nokia va ensenyar el seu primer smartphone amb Android. Sigui pel que sigui, el nou rècord d’assistència significarà que, molt probablement, les previsions de la GSMA pel que fa a l’impacte econòmic que té a Catalunya el congrés, que s’havien xifrat en 356 milions d’euros i una creació de 7.200 llocs de treball, també quedin superades.

Pel que fa al nombre d’empreses catalanes, també s’han desbordat les previsions de GSMA, que fa un mes va xifrar-les en 79. Segons dades d’ACCIÓ, l’oficina de promoció de la Generalitat, finalment aquesta xifra ha pujat fins a 95 empreses, gairebé un 60% més que fa un any.

Però la clau per explicar l’ascens vertiginós en el nombre de visitants és que, per primer cop, aquest any el MWC ha fet servir tant el recinte de Gran Via de l’Hospitalet com el de Montjuïc, la seva ubicació original a Barcelona. En aquest últim espai, la Barcelona Mobile World Capital (MWCapital) va organitzar un esdeveniment destinat a emprenedors, el 4 Years From Now (4YFN), que esperava un miler de visitants i va tancar les portes dimecres amb 2.300 assistents. Al mateix recinte, la GSMA també va organitzar, amb la col·laboració de diversos associats, l’esdeveniment mPowered Industries, que pretenia reflexionar sobre la capacitat de la tecnologia mòbil de transformar altres indústries, com la de la salut, el turisme o la publicitat. Entre els dos esdeveniments de Montjuïc van sumar uns 5.000 visitants, que, amb els més de 80.000 que van visitar la Fira de Gran Via, fan els 85.000 finals.

Poc impacte comercial

Però no tothom està content amb el resultat del MWC. El secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, va dir que, malgrat que l’esdeveniment ha omplert tots els hotels de la ciutat de Barcelona i pràcticament tots els restaurants, el comerç no n’ha pessigat gairebé res, informa Efe. Per això, el representant del petit comerç va demanar a l’Ajuntament de Barcelona que faci un estudi per valorar la repercussió del congrés en el sector. Les declaracions van en la mateixa línia de les que va fer dimecres Luis Sans, president de l’Associació Amics del Passeig de Gràcia: “L’impacte econòmic ha existit, però no ha estat dels congressos amb més impacte”. Tant Fraile com Sans van argumentar que els congressistes van per feina i no tenen temps per fer compres. Qui sí que ho ha notat han estat els Ferrocarrils de la Generalitat, que han guanyat 127.000 passatgers en els quatre dies de congrés.

stats