03/03/2013

El sector privat pren posicions per competir amb Renfe en l'alta velocitat

2 min
CAMÍ DE LA FRONTERA FRANCESA
 Estació del tren de gran velocitat de Figueres-Vilafant. La connexió ferroviària en alta velocitat entre  Girona i Figueres es va inaugurar el dia 8 de gener. L'enllaç transfronterer entre Figueres i Perpinyà  estava disponible des de l'any 2009.

BarcelonaAlguna cosa es mou en el monolític sector ferroviari espanyol. L'executiu liderat per Mariano Rajoy treballa en la liberalització del transport de viatgers a partir de l'agost. D'aquesta manera, l'estat espanyol obriria a la lliure competència un negoci que fins ara ha estat dominat a la pràctica pel monopoli estatal, l'operadora ferroviària Renfe.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La política liberalitzadora de la Moncloa respon, d'una banda, a la necessitat rabiosa del govern espanyol de buscar noves fonts d'ingressos que ajudin a esmorteir l'objectiu de dèficit (del 4,5% per a aquest any), i, de l'altra, a la reiteració per part de Brussel·les que cal obrir el negoci ferroviari a la competència efectiva. Aquesta mateixa setmana, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha condemnat Espanya a modificar la seva legislació ferroviària en considerar que els criteris d'adjudicació mantenen els avantatges de l'operador tradicional, Renfe, i no garanteix la independència de l'administrador d'infraestructures (Adif, controlada al 100% pel ministeri de Foment) i el govern.

El consell de ministres del 22 de febrer va aclarir alguns interrogants sobre el procés liberalitzador. Per competir en els serveis comercials, el govern licitarà un nombre limitat d'autoritzacions, mentre que en el transport turístic l'obertura serà total a partir del 31 de juliol.

Facilitar l'accés

Per tal de reduir les barreres d'entrada en el negoci, Renfe constituirà una filial de lloguer de trens (que es denominarà Rosco) que naixerà amb un patrimoni d'una vintena de trens. Cal considerar que cada comboi val entre 30 i 40 milions d'euros i els terminis d'entrega acostumen a rondar els cinc anys.

Per la seva banda, el sector privat ja està prenent posicions, preparant-se per al nou escenari. La família Lara, propietària del grup editorial Planeta, ha constituït la societat Veloi Rail a través de la firma patrimonial Inversiones Hemisferio, una de les fundadores de l'aerolínia Vueling el 2004. Hemisferio ha creat la nova companyia previsiblement per plantar cara a Renfe en el servei de l'alta velocitat, ja que aquest és, segons els experts, el segment de negoci més rendible: mou uns 1.900 milions d'euros a l'any.

Els Lara han integrat a Veloi Rail diversos experts del món del transport. En el consell d'administració hi figuren Víctor Bañares, exdirectiu de Renfe i d'Orizonia, i Alfonso González, que ha deixat Accenture, on era responsable del sector del transport, per involucrar-se en aquest projecte. La companyia ja s'ha posat en contacte amb Foment per sol·licitar la llicència ferroviària, un requisit previ al certificat de seguretat.

Des del sector, apunten que companyies com Alsa (transport per carretera), Vueling i El Corte Inglés, entre d'altres, podrien sumar-se a la liberalització formant consorcis. No obstant, els competidors més ferotges poden venir de l'estranger. Els gegants públics europeus del ferrocarril com SNCF (França), Deutsche Bahn (Alemanya) i Trenitalia (Itàlia) també han sol·licitat informació al govern espanyol.

També podrien sumar-se al procés les companyies espanyoles que ja disposen d'autorització per competir amb Renfe en el transport de mercaderies, com ACS, Acciona, la catalana Comsa Emte o Azvi.

Fonts de Comsa han explicat a l'ARA que el grup "segueix amb interès el procés de liberalització". "No descartem la nostra participació sempre que es donin les condicions de competència necessàries", afegeixen. Comsa Emte, propietat de les famílies Miarnau i Sumarroca, va ser la primera empresa espanyola privada a obtenir la llicència de transportista ferroviari, el 2007. Vueling, per la seva banda, descarta de moment qualsevol interès en el negoci ferroviari.

stats