11/05/2013

Cotxes no del tot connectats

4 min

F a quinze anys, un dels acudits més populars de la xarxa (*) pronosticava totes les desgràcies que passarien si Microsoft fabriqués cotxes: entre altres coses, l'airbag ens demanaria si estem segurs que volem que s'infli, el vehicle s'estavellaria un parell de vegades al dia sense cap motiu aparent, cada model nou -que caldria comprar sempre que repintessin les ratlles de la carretera- es conduiria d'una manera diferent i per apagar el motor caldria prémer un botó anomenat Engegar.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Fins ara no ha passat res de tot allò, si més no de manera generalitzada. Però la indústria de l'automoció sí que ha anat adoptant dispositius tecnològics que abans li eren aliens, tant en el funcionament dels vehicles que fabrica com en la comoditat dels seus ocupants. La darrera dèria, com en molts altres sectors, són les aplicacions de mòbil. Busqueu a Google el nom de qualsevol marca de cotxes, seguit de la paraula app , i comprovareu que pràcticament tots els fabricants n'ofereixen una o més. Això sí, no tothom s'hi aboca com caldria.

El gruix de les aplicacions mòbils vinculades a marques de cotxes són de tipus comercial: catàlegs digitals interactius, configuradors d'opcions i accessoris, simulacions d'acabats interiors amb realitat augmentada, localitzadors de concessionaris i de tallers. Només Mon Entretien de Citroën permet consultar quant costarà una reparació indicant les peces que hem de canviar, i genera un pressupost que es rep per correu electrònic.

Hi ha un segon grup d'aplicacions que tampoc tenen res a veure amb l'ús del vehicle, sinó que aspiren a potenciar la imatge de la marca entre el seu públic objectiu. Mercedes té diversos títols que presumeixen de la seva tradició mitjançant galeries de models històrics, un canal mòbil de vídeos promocionals i una aplicació per gestionar l'activitat física. Audi i Skoda, totes dues del grup Volkswagen, disposen d'aplicacions per seguir campionats esportius que patrocinen o en els quals participen: navegació a vela la primera i hoquei sobre gel la segona.

En aquesta categoria hi hauria també els videojocs que es promocionen directament per entretenir els nens durant els viatges. Skoda ofereix Eco-Panel, que podria arribar a semblar que ajuda a reduir el consum de combustible... però no: serveix per consumir menys bateria del mòbil! M'ha semblat simpàtic el comptador d'escarabats -els cotxes de Volkswagen, no els insectes-, creat per un desenvolupador independent i que el fabricant alemany promou a la seva web.

També hi ha Mini Connect Us, que serveix per lligar amb altres conductors dels petits cotxes d'origen britànic indicant quina distància màxima estem disposats a conduir per trobar una persona amb els mateixos interessos... o no, perquè en realitat Connect Us va ser la broma anual de Mini als seus clients. L'autèntica aplicació mòbil de Mini és Mini Connected, calcada de la de la seva matriu alemanya BMW.

Aquesta vinculació entre els aparells externs -sobretot l' smartphone - i la instal·lació audiovisual del cotxe és la base d'unes quantes aplicacions. Es tracta d'accedir a les funcions del telèfon sense haver d'apartar les mans del volant ni la vista de la carretera. La majoria dels fabricants disposen d'opcions -BMW Connected, Fiat Blue&Me- per escoltar la música del mòbil pels altaveus, mantenir converses parlant al retrovisor i deixar-vos guiar pel GPS del telèfon. Ford és una de les marques més actives: en el sistema Sync dels models B-Max i C-Max, entre altres -basat en el Windows de Microsoft, per cert-, es poden controlar amb la veu les funcions multimèdia de les aplicacions compatibles. Això sí: haureu de fer-ho en espanyol, anglès, francès o alemany, perquè no entén el català.

Ja entre les aplicacions relacionades amb la conducció però que funcionen sense connectar-se amb el cotxe, trobem les que fan servir el GPS i l'acceleròmetre del telèfon per detectar el patró de conducció i recomanen accions per ser més eficients. És el cas de Fiat i Toyota. També hi ha els localitzadors d'estacions de servei, i he detectat una desconfiança general en la memòria dels conductors: pràcticament totes les aplicacions de marques ofereixen una funció per recordar on hem deixat aparcat el cotxe.

Quan busquem aplicacions vinculades al funcionament mecànic del vehicle, en trobem molt poques. Val a dir que en altres països se'n troben més, però les filials espanyoles no semblen gaire disposades a facilitar l'accés dels seus clients a la mecànica dels seus vehicles. Amb les de Nissan es pot registrar el consum real del seu model elèctric Leaf i ajustar-ne la climatització. Amb OnCall de Volvo es poden preescalfar els seients, configurar els retrovisors per a cada conductor i fer servir el telèfon com a clau de les portes. Hyundai ofereix -als Estats Units- el servei Blue Link, que no només permet localitzar des del mòbil el cotxe que ens han robat, sinó també reduir-ne progressivament la velocitat fins que s'acabi aturant i puguem atrapar el lladre. I ens avisa si l'aparcacotxes ha anat més lluny del que seria raonable.

Però probablement l'aplicació per a cotxes més interessant no és de cap fabricant, sinó d'una empresa independent: per 70 dòlars, Automatic ofereix la majoria de les funcions de localització i conducció de les altres, però inclou també un adaptador que s'endolla al connector normalitzat de diagnòstic OBD-II que porten tots els models recents de cotxe i transmet a l'iPhone la mateixa informació de manteniment que veuen els concessionaris oficials quan anem al taller de reparacions, de manera que podem saber si falla l'injector del tercer cilindre o quina peça fa que l'oli s'escalfi més del compte. Llàstima que encara no es pot comprar aquí.

(*) Suposadament, la llista era obra de l'aleshores president de General Motors en resposta a un comentari del de Microsoft en què presumia del ritme d'innovació del sector informàtic en comparació amb el de l'automoció. Cap dels dos directius havia dit el que se'ls atribuïa, però la història va fer fortuna igualment.

stats