Publicitat
Publicitat

L' EDITORIAL

A França es reforça l'opció pel creixement i a Grècia l'opció pro euro

Gairebé eclipsada per les eleccions celebrades a Grècia, la segona volta dels comicis legislatius que ahir van tenir lloc a França va reforçar de manera aclaparadora el poder adquirit pels socialistes quan, al maig, François Hollande va accedir a l'Elisi. El seu govern podrà actuar amb majoria absoluta a l'Assemblea Nacional. En plena crisi li resulta clau tenir mans lliures, sense recórrer a aliats com els ecologistes o el Front d'Esquerra.

A Hollande no li serà fàcil complir moltes de les seves 60 promeses electorals en l'Europa de l'austeritat, però la força política aconseguida a les urnes, que el converteix en el president francès amb més poder institucional des de la postguerra, és incontestable, i no haurà de patir la cohabitació amb la dreta.

L'escenari europeu planteja una complexitat desafiadora i creixent. I l'elecció d'ahir el legitima davant la dura negociació que li espera amb Alemanya. Hollande vol que a la pròxima cimera de finals d'aquest mes es discuteixi el seu pacte per al creixement, que segons la premsa francesa preveu inversions per rellançar l'economia europea per un import de 120.000 milions d'euros. França creu en el rigor pressupostari, però aposta per actuacions urgents per al creixement i contra l'atur, que identifica com a problemes principals, que se sobreposen al deute. En el cas d'Espanya és evident: el problema de deute privat està derivant en problema de deute públic per culpa del forat de la banca i perquè cal fer front a la despesa social pels estralls de la crisi, però l'autèntic drama és que no es veuen motors de creixement.

Per això el triomf (curt) d'un partit pro rescat com Nova Democràcia a Grècia, tot i alleujar les capitals europees, no aclareix tant el panorama. Perquè l'oferta de govern d'unitat ha estat rebutjada per l'esquerra de Syriza. Berlín ha obert la mà dels terminis per aplicar els ajustos. La qüestió és si els grecs en tindran prou. La inestabilitat no s'ha acabat ni de bon tros. Per a Espanya, tampoc.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT