Economia 24/04/2015

La fi dels embalatges de cartró: arriben els envasos intel·ligents

Els envasos 'smart' i les impressores d'aliments, novetats a la fira del 'packaging' Hispack & BTA, que ha tancat la 16a edició amb rècord d'assistents i un 6% més d'empreses que en l'edició anterior

Jordi Velert
3 min
Els productes gourmet han estat una de les estrelles de la fira. Font: HISPACK

L'Hospitalet de LlobregatCom ho pot fer el 'packaging' (envasat) per fer créixer les vendes? Era la pregunta que es feien els assistents a la fira Hispack & BTA 2015, celebrada aquesta setmana al recinte Gran Via de la Fira de Barcelona. Des de dimarts fins a aquest divendres, 1.174 empreses han presentat les seves innovacions als professionals d'un sector que dóna feina a més de 61.000 treballadors al conjunt d'Espanya, segons dades de l'organització.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El nombre d'empreses participants ha augmentat un 6% respecte a l'edició anterior, i cal destacar que més d'un terç dels expositors eren companyies internacionals. És el cas de Rotas, una empresa italiana amb una fàbrica a Catalunya que ha ideat etiquetes per al vi amb innovacions. Una té el nom imprès amb vi en lloc de tinta. Altres incorporen un microxip perquè el client pugui verificar l'autenticitat del producte: en acostar el mòbil a l'ampolla s'obre al navegador la web de l'embotelladora amb informació sobre el vi.

Els productes 'premium' han estat una de les novetats d'aquesta edició d'Hispack, que ha habilitat la zona Premiumpack per exhibir els envasos gurmet. En aquesta àrea es va presentar la marca Catalonia Gourmet, que aspira a englobar els aliments d'alta gamma de les empreses catalanes. Gerard Pujol, gestor de projectes de Smart Food Innovation, va destacar que les claus per posicionar-se en alimentació gurmet són "la personalitat, la qualitat i el territori".

Els envasos, tal com va destacar Pujol dimecres, han d'explicar històries. Per exemple, els consumidors valoren en gran manera el color quan compren un pot de melmelada gurmet, mentre que en la cervesa prioritzen l'originalitat i l'origen, segons un estudi fet per la seva empresa amb 50 consumidors de les àrees metropolitanes de Barcelona i Tarragona.

Envasos 'smart'

Ara els envasos són 'smart' (intel·ligents). Preservar els productes en condicions òptimes durant més temps és un altre dels reptes de la indústria de l'envasat. L'empresa Inprous ha creat unes capses que conserven qualsevol mercaderia més de 100 hores sense variacions de temperatura. Segons Pere Vandellós, director general d'Inprous, el seu servei se sol usar per transportar medicaments i mostres clíniques, sense haver de fer servir camions frigorífics. La companyia incorpora un termòmetre dins les capses per mostrar als clients un gràfic amb les variacions de temperatura del producte durant el viatge.

Les caixes d'Inprous tenen un valor afegit de sostenibilitat: són reutilitzables. Precisament, produir envasos reciclables és una altra de les tendències del 'packaging' que han destacat a la fira Hispack 2015. Els consumidors també donen importància a la personalització, a trobar el seu nom escrit a l'envàs. Un altre mercat per explorar són els envasos d'un sol ús, llestos per al consum. Un exemple són els envasos fornejables de l'empresa ITC.

Però no tot és 'packaging'. L'altra pota de la fira, Barcelona Tecnologies de l'Alimentació (BTA), ha citat 575 empreses de més de 30 països en una edició centrada en els ingredients de valor afegit (additius, aromes i enriquidors) i en la maquinària per a la indústria càrnia.

En un sector que genera una xifra de negoci de 1.200 milions d'euros, segons l'Institut Nacional d'Estadística, la innovació és clau. Per això han nascut els premis BTA Innova i BTA Emprende, lliurats durant la fira. Xuclà, amb un túnel de rentat i assecat de caixes, ha estat l'empresa guanyadora de BTA Innova. El premi emprenedor ha anat a parar a Natural Machines per la seva impressora d'aliments en 3D. El premi ha estat una caseta a la fira i participar en un programa d'acceleració de 'start-ups'.

Hispack és la tercera fira en importància de Fira Barcelona, només superada pel Mobile World Congress i Alimentaria. És la cita líder del sector de la indústria de l'envasat, i la propera edició se celebrarà el 2018.

stats