PROCÉS SOBIRANISTA
Política 21/12/2013

Un model basat en la confiança per recaptar 100.000 milions

Sense acord amb l'Estat, el Govern hauria de recopilar les declaracions dels ciutadans

Roger Tugas
3 min

Barcelona3. HISENDA PRÒPIA

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

La Hisenda pròpia és segurament una de les estructures d'estat més centrals i complexes que ha d'edificar el Govern en els pròxims mesos. Per entrenar el múscul, el 2014 s'ha compromès a reforçar-la i a recaptar directament tots els impostos propis i cedits, tot i que els tributs principals -IVA, IRPF i societats- encara estan en mans estatals. Per pagar les nòmines dels empleats públics i les prestacions als aturats i jubilats, l'Agència Tributària catalana és una eina clau, i per això l'informe que li ha dedicat el Consell Assessor per a la Transició Nacional (CATN) és quasi tan llarg com els altres tres junts. Recaptació prevista

La Hisenda pròpia podria recaptar més o menys segons la pressió fiscal de l'estat català. Si es mantingués l'actual, ingressaria uns 70.000 milions anuals, i si s'incrementés la pressió fins a la mitjana europea serien uns 80.000 euros. Si s'apugés a la dels països nòrdics, el sostre de recaptació seria de 100.000 milions.

Els principis de gestió

L'informe proposa fomentar la confiança entre el sector públic i el privat per afavorir la recaptació voluntària a través de la transparència, la professionalitat i l'eficiència, i facilitant les eines i l'assessorament al contribuent. Superar el model sancionador ha de servir per reduir el cost de gestió i la conflictivitat i millorar la imatge de l'administració.

Tasques fins a la consulta

El CATN diferencia entre el procés d'edificar la Hisenda d'acord amb l'Estat o sense la seva col·laboració. La primera via duraria dos anys com a màxim i seria molt més senzilla, amb l'Agència Tributària de l'Estat traspassant competències progressivament a la catalana. Per contra, si -com tot apunta- no hi hagués entesa, el camí seria molt més tortuós. L'objectiu prioritari de la primera fase de la Hisenda seria accedir a la base de dades dels contribuents. Si l'Estat no la cedís, el Govern hauria de reclamar als ciutadans que lliuressin còpies de les seves declaracions tributàries -com s'ha habilitat a fer a través de la llei d'acompanyament dels pressupostos-. Seguidament, es constituiria el consorci previst amb les administracions tributàries de les diputacions i es mediaria entre els contribuents catalans que ho volguessin i la Hisenda estatal en el pagament d'impostos.

La Hisenda de l'estat propi

Després de la consulta, l'actitud dels contribuents -i especialment dels empresaris- vers la Hisenda catalana serà clau per al seu èxit, sobretot en el seu període més tendre. Al principi, la política fiscal seria la mateixa que l'espanyola i fins i tot caldria demanar a altres estats europeus que facilitessin els tècnics necessaris per posar en funcionament el dispositiu de gestió de les duanes.

Cost, plantilla i oficines

L'informe calcula que el pressupost de la Hisenda seria d'entre 400 i 750 milions, segons l'eficiència. Entre Generalitat i diputacions, ara treballen recaptant tributs unes 5.000 persones a Catalunya, però en caldrien entre 7.000 i 8.000, entre les quals de 300 a 500 mossos dedicats als delictes fiscals. Recomana seguir col·laborant amb els registradors de la propietat i començar a fer-ho amb les cambres de comerç.

La base de dades

El CATN assenyala que actualment la principal mancança és una base de dades fiscals pròpia. Per crear-la i gestionar-la, caldrien entre 200 i 300 enginyers i informàtics amb un pressupost inicial de 100 milions.

Organismes pròxims

L'informe preveu crear un Consell Fiscal -amb representants d'assessors fiscals-, un Institut d'Estudis Tributaris -per formar personal-, una duana i un Banc Central. Mentre no hi fos, farien la seva tasca les entitats de crèdit privades.

stats