POBRESA
Societat 25/06/2014

Innovació digital per a la distribució solidària d’aliments

Una aplicació informàtica facilita el treball en xarxa d’ajuntaments i entitats

Auri Garcia Morera
3 min
DE LA GESTIÓ CASOLANA A L’AUTOMATITZACIÓ 
 El centre de distribució social d’aliments de Terrassa, anomenat El Rebost, agrupa  set entitats de la ciutat. L’Ajuntament i les mateixes entitats destaquen que amb el sistema informàtic s’estalvia temps i es gestiona més bé l’estoc.

BarcelonaEl nombre de catalans que reben aliments d’entitats socials ha passat de 110.000 a 260.000 en només sis anys. Aquesta explosió de la demanda ha desbordat moltes entitats, que s’han vist obligades a fer canvis en la manera que tenen de funcionar. D’una constel·lació d’entitats majoritàriament petites, poc coordinades i organitzades de manera més aviat voluntària, s’està passant a una veritable xarxa d’entitats que treballen conjuntament i que s’organitzen de manera molt més professional.

En aquest procés de transformació hi està tenint un paper protagonista eQuàliment, un sistema de gestió basat en una aplicació informàtica en el núvol, que el mes passat va rebre el premi Bdigital a la innovació digital en la categoria d’impacte social. El sistema, impulsat fa aproximadament tres anys per l’empresa d’informàtica Districte Digital i la consultora especialitzada en sostenibilitat Bidea, ja està implantat en un conjunt de municipis que sumen prop del 30% de la població de Catalunya.

“El sistema cobreix tot el procés, des de l’atenció a les famílies que fan els serveis socials fins a les cites per recollir els aliments, i també tota la part dels estocs dels centres d’entrega”, explica el director d’eQuàliment, Jaume Roqué. El primer objectiu del projecte és “buscar l’eficiència i optimitzar al màxim els esforços en la distribució”. També vol garantir l’equitat, de manera que tots els beneficiaris rebin “prestacions equivalents”, i la seguretat, i evitar que “algunes famílies abusin del servei anant a molts llocs alhora i que d’altres hagin de fer cua”.

Roqué destaca que l’aplicació informàtica creada per Districte Digital no necessita cap instal·lació: “Et connectes a internet i pots gestionar tot el procés”. Segons el director d’eQuàliment, això era “molt important en un entorn com aquest, en què hi ha condicions materials molt diverses”. Roqué també subratlla que el projecte “no és purament tecnològic sinó que també inclou el suport en l’organització”. Aquesta tasca, desenvolupada per la consultora Bidea, comporta una anàlisi detallada del funcionament de les entitats, per identificar possibles millores organitzatives.

Treball en xarxa

L’Ajuntament de Terrassa va impulsar ja fa anys un centre de distribució social d’aliments, anomenat El Rebost, que agrupa set entitats de la ciutat. “Hi havia la necessitat de tenir un magatzem, perquè moltes entitats no en tenien un de prou gran, i d’intentar ser més àgils en les derivacions i optimitzar els estocs”, explica Xavier Folch, tècnic de serveis socials de l’Ajuntament. Però fins que van implantar eQuàliment, fa poc més d’un any, la coordinació encara era complicada. “Ho fèiem de manera molt casolana”, recorda Albert Soler, de la Creu Roja. “El sistema ens ha permès unificar el treball en xarxa entre els serveis socials i les diferents entitats”, detalla Soler, responsable de la coordinació d’El Rebost per la Creu Roja de la ciutat.

Xavier Folch destaca que des dels serveis socials municipals amb el sistema d’eQuàliment “s’estalvia molt de temps”, ja que l’assignació dels beneficiaris es fa automàticament. Folch afegeix que, a part d’això, el sistema també gestiona automàticament els estocs del magatzem. “El que té aquest sistema, i que abans no teníem resolt, és que lliga les entregues amb els estocs, les persones amb els aliments”, corrobora Albert Soler. I afegeix: “Gestionem l’estoc general de tota la ciutat, i ens permet fer els càlculs perquè totes les entitats tinguin tot el que necessiten”.

Un nou mapa amb totes les entitats

El departament de Benestar Social i Família ha creat un mapa interactiu amb tota la xarxa de distribució d’aliments de Catalunya, formada per prop d’un miler d’entitats socials. El mapa, al qual s’accedeix des de la web del departament, permet fer cerques per municipi i comarca, i serveix per contactar amb les entitats del territori i facilitar les donacions. La creació d’aquest mapa era un dels compromisos assumits en la Taula de Distribució Solidària d’Aliments, que agrupa administracions amb entitats socials especialitzades, com els bancs d’aliments.

stats