En sintonia amb Europa
Professor de Pedagogia Internacional de la UBEls darrers informes internacionals sobre l'ensenyament de les llengües estrangeres a l'escola mostren una situació certament diversa en els països del nostre entorn. L'anglès figura de manera destacada en les preocupacions de les autoritats educatives. Es volen incloure més hores en els programes escolars, i fer-ho més aviat. Però les dades exposen una gran discrepància en els recursos esmerçats i en els mecanismes necessaris per dur-ho a terme.
No descobreixen gaire cosa aquests informes quan apunten que l'èxit en l'aprenentatge de la llengua estrangera rau en el professorat. Certament ha de ser així. A més del domini necessari en aquesta llengua, convé pensar en l'actitud i la motivació a l'hora d'ensenyar-la, però sobretot en els dispositius i les estratègies, com també en els materials que s'hi dediquen de manera específica. Algunes universitats han engegat programes específics de formació de mestres per mirar de superar aquesta situació i proposen plans intensius amb una presència important de l'anglès a les aules.
Però no tot acaba aquí. Les condicions en les quals treballa el professorat són també aspectes que cal destacar. Per descomptat, unes aules preparades i amb bons materials són imprescindibles, però també ho és que el nombre d'alumnes per grup sigui raonable, i que les seves motivacions per aprendre siguin prou elevades. Encara que sembli mentida, pel que fa a l'anglès, no sempre trobem un interès suficient per part dels nois i noies, potser perquè no s'ha fomentat prou el seu valor social, més enllà de l'acadèmic.
Els informes internacionals consideren imprescindible que l'entorn de l'alumne sigui prou engrescador, amb un suport sostingut per part de les famílies, que al capdavall acostumen a ser les més interessades que els seus fills assoleixin un bon nivell en anglès. Convé augmentar la connexió de les llars catalanes a internet, que avui és una font bàsica d'aprenentatges. Sembla oportú incidir en la necessitat de fomentar la presència social de l'anglès, potser amb més decisió per part dels mitjans de comunicació, però sobretot incrementant la mobilitat i els intercanvis transnacionals. Per això una de les recomanacions més interessants dels informes insisteix en la necessitat de promoure les estades a l'estranger d'estudiants i també de professorat. Tot ajuda.