CINEMA
Cultura 27/12/2013

Les 25 millors pel·lícules de l'any

Quin any de cinema! Mentre les sales es buidaven i les retallades escanyaven els productors, les pel·lícules s'entossudien a mantenir el cinema més viu que mai. El 2013 ha sigut un any per mirar enrere i revisar els pecats històrics dels Estats Units i per recuperar la fe en el 3D gràcies a un mexicà. També ha sigut l'any en què l'amor de dues noies conqueria Canes, Linklater completava la seva trilogia i Haneke s'humanitzava. Els superherois ens han avorrit, cert, però hem rigut amb l'humor apocalíptic d'un anglès i la comèdia esbojarrada d'un director del Baix Llobregat. I mentre quatre noies en biquini retrataven els clarobscurs del Somni Americà, un austríac feia el mateix amb la Vella Europa. Així ha sigut el 2013, resumit en 25 estrenes comercials i 10 pel·lícules que només s'han vist en festivals o filmoteques.

Xavi Serra
4 min

1. LA VIDA DE ADÈLE

ABDELLATIF KECHICHE

La gran bellesa, la que emana de la veritat i no de l'artifici o l'enginy, està en els mocs d'Adèle Exarchopoulos rajant a dojo, en els seus llavis tremolosos i en uns ulls que espurnegen de desig. Quin espectacle més fascinant i magnètic ens podria haver regalat el cinema aquest 2013? La vida de Adèle ha fet perdre a molta gent la por a les pel·lícules de tres hores i ens ha ensenyat que el sexe pot ser l'experiència cinematogràfica més emocionant. En temps de cinisme i desconfiança, és el triomf de la simplicitat i el naturalisme.

2. GRAVITY

ALFONSO CUARÓN

Vet aquí una pel·lícula que és alhora una odissea espacial i un thriller de cambra, que reinventa el llenguatge de la ciència-ficció sense ser un film del gènere, que recupera el poder d'enlluernament del cinema com a espectacle de fira i que demostra, definitivament, que el problema no és el 3D, sinó la manera de fer-lo servir.

3. TABÚ

MIGUEL GOMES

Sí, unes Memòries d'Àfrica dirigides per Apichatpong Weerasethakul. Gomes filtra el passat colonial portuguès a través del mirall màgic del cinema d'aventures i el fon amb un present gris en un exercici cinèfil memorable, ple d'inventiva i misteri, sense deixar de picar l'ullet a Murnau i Flaherty. Magistral és poc.

4.THE MASTER

PAUL THOMAS ANDERSON

La Cienciologia? Això rai. ¿I el duel electritzant entre Seymour Hoffman i Phoenix? ¿I la complexa i hipnòtica direcció de P.T. Anderson? Ell sí que és el master.

5. LA GRAN BELLEZA

PAOLO SORRENTINO

Fresc fellinià sobre la buidor generacional dels que es van fer d'or a l'era Berlusconi. Una filigrana visual i interpretativa en què l'excés està més que justificat.

6. ABANS DEL CAPVESPRE

RICHARD LINKLATER

Més fosca, mes àcida. La història del Jesse i la Celine pren un gir crepuscular que sotmet el romanticisme a un bany de realitat. I ara, a esperar 9 anys més.

7. SPRING BREAKERS

HARMONY KORINE

El còctel més subversiu de l'any -¿biquinis, armes i Disney?- sacsejat per la música de Skrillex. L' underground i el mainstream units pel geni de Korine.

8. PARADÍS (AMOR, FE I ESPERANÇA)

ULRICH SEIDL

Cronista de les misèries d'Occident i esteta del mal rotllo, Seidl pinta un provocador tríptic familiar ple de turisme sexual, abusos i pedofília. Una festa, vaja.

9. EN UN ALTRE PAÍS

HONG SANG-SOO

Quan semblava impossible que s'estrenés un film del Rohmer coreà, vet aquí aquesta comèdia d'un acte i tres variacions sobre els laberints de l'amor.

10. NOMÉS DÉU PERDONA

NICOLAS WINDING REFN

Doncs no era 'Drive. Missió a Tailandia', no, sinó un malson esteticista en què Gosling és un ninot impotent, víctima d'una mare castradora. El desassossec fet thriller.

11. UN ESTIU ARDENT

PHILIPPE GARREL

La primera pel·lícula de Garrel que s'estrena al nostre país és un magnífic i tèrbol joc de miralls amb instants de bellesa tan purs com el ball de Bellucci.

12. ANNA KARENINA

JOE WRIGHT

Com Anna Karenina, Wright és infidel: fuig del realisme de Tolstoi i aposta per escenificar l'artifici de la societat russa de manera barroca, excessiva i sublim.

13. AMOR

MICHAEL HANEKE

El flagell de la burgesia descobreix la tendresa i retrata el declivi d'un matrimoni octogenari. Resultat? El film d'amor més terrible i commovedor del 2013.

14. 3 BODAS DE MÁS

JAVIER RUIZ CALDERA

El Judd Apatow català firma una versió gamberra i moderna de Quina fera de nena! al Baix Llobregat. Una comèdia sense complexos i, sobretot, efectiva.

15. CAMILLE CLAUDEL

BRUNO DUMONT

Auster i rigorós, Dumont penetra en l'essència del tràgic captiveri de Camille Claudel en un sanatori mental amb la complicitat d'una Binoche excepcional.

16. BENVINGUTS A LA FI DEL MÓN

EDGAR WRIGHT

Entre la gimcana etílica i la ciència-ficció d'invasions alienígenes -en versió British-, Wright realitza la comèdia definitiva sobre la síndrome de Peter Pan.

17. GLORIA

SEBASTIÁN LELIO

Per què ha de renunciar a l'amor una divorciada d'uns 50 anys? Un cant al dret a la felicitat i les segones oportunitats que, en aquests temps, és més oportú que mai.

18. LINCOLN

STEVEN SPIELBERG

Com una versió d'època del Sorkin de L'ala oest de la Casa Blanca, Spielberg s'endinsa en els passadissos del poder per il·lustrar l'abolició de l'esclavitud.

19. LA NIT MÉS FOSCA

KATHRYN BIGELOW

Bigelow posa en imatges -poderoses- la mort de Bin Laden en un híbrid de thriller i cinema polític d'una inquietant ambigüitat ideològica i rerefons amarg.

20. DJANGO DESENCADENAT

QUENTIN TARANTINO

Tarantino es posa el barret de cowboy i apel·la a l' spaguetti western per impugnar novament la història, aquesta vegada en clau de blaxploitation.

21. LA CABANA AL BOSC

DREW GODDARD

El públic de Sitges es va tornar boig amb aquesta perfecta sàtira postmoderna del gènere de terror, en part carta d'amor i en part desconstrucció de l' slasher.

22. TOTS VOLEM EL MILLOR PER A ELLA

MAR COLL

Melodrama ombrívol i sinuós sobre una dona a la recerca de la pròpia identitat que confirma Mar Coll com la cineasta més interessant de la seva generació.

23. 12 ANYS D'ESCLAVITUD

STEVE MCQUEEN

L'antic videoartista abraça el classicisme en aquest retrat d'un home negre lliure convertit en esclau, una mirada naturalista i punyent al drama de l'esclavitud.

24. THE ACT OF KILLING

JOSHUA OPPENHEIMER

Pertorbador document sobre el genocidi anticomunista de la Indonèsia dels 60. Més un exorcisme fílmic que una meditació sobre la memòria històrica.

25. LA PLAGA

NEUS BALLÚS

Gallecs és una bella incongruència rural envoltada de ciutats a partir de la qual Ballús entrelliga històries, ficció i realitat en un film en què hi batega la vida.

LES 10 MILLORS NO ESTRENADES:

01 FRANCES HA

de NOAH BAUMBACH

[D'A, Festival de Cinema d'Autor / Most]

02 HISTÒRIA DE LA MEVA MORT d'ALBERT SERRA

[Filmoteca de Catalunya]

03 PASSION

de BRIAN DE PALMA

[Sitges Festival de Cinema Fantàstic]

04 UPSTREAM COLOR

de SHANE CARRUTH

[Sitges Festival de Cinema Fantàstic]

05 VIOLAde MATÍAS PIÑEIRO

[D'A, Festival de Cinema d'Autor]

06 LIKE SOMEONE IN LOVE

d'ABBAS KIAROSTAMI

[D'A, Festival de Cinema d'Autor]

07 THE WIND RISES

de HAYAO MIYAZAKI

[Sitges Festival de Cinema Fantàstic]

08 JODOROWSKY'S DUNE

de FRANK PAVICH

[Sitges Festival de Cinema Fantàstic]

09 TEENAGE de MATT WOLF

[In-Edit Festival de Documental Musical]

10 LEVIATHAN

de LUCIEN CASTAING-TAYLOR I VÉRÉNA PARAVEL

[Sitges / L'Alternativa]

stats