TELEFONIA MÒBIL LA CITA DE L’ANY
Dossier 23/02/2014

El Mobile World Congress més decisiu

Facebook i WhatsApp seran les estrelles d’un congrés que fa de Barcelona l’epicentre d’un sector en revolució permanent

Dani Sánchez Ugart
5 min

BarcelonaLa indústria del mòbil arriba a la seva cita més important de l’any, el Mobile World Congress (MWC), en plena ebullició. L’astronòmica compra de WhatsApp per part de Facebook anunciada aquesta setmana ha afegit llenya al foc i ha posat de manifest -si és que algú ho dubtava- que el dels mòbils és avui el sector tecnològic en què tothom vol posar un peu. I això té un efecte col·lateral: Barcelona, que és la capital mundial del mòbil i la ciutat que acull el MWC, es convertirà des de demà fins dijous -quan s’acabarà el congrés- en un autèntic formiguer de directius, empresaris i emprenedors del món del mòbil àvids de quedar-se una part del pastís d’aquest negoci en ple creixement i en constant revolució.

La casualitat -o potser l’estratègia empresarial- han volgut que Facebook i WhatsApp siguin protagonistes absoluts del Mobile World Congress des del primer dia. El motiu és que tant la conferència de Mark Zuckerberg, fundador i conseller delegat de Facebook, com la de Jan Koum, cofundador i conseller delegat de WhatsApp, seran demà mateix. De ben segur que els ja socis i companys de feina -Koum ha assumit una cadira al consell d’administració de Facebook- es veuran les cares a Barcelona per parlar de negocis. Falta veure, però, si es produirà l’esperada imatge: una encaixada de mans entre els dos homes de moda de la indústria tecnològica que escenifiqui l’operació -tot i que, si es produeix, no podrà ser immortalitzada per fotògrafs externs a GSMA, l’entitat organitzadora, que ha decidit aquest any prohibir que es facin fotos de les conferències-. Algunes fonts del sector fins i tot especulen amb la possibilitat que els dos joves multimilionaris acabin compartint escenari per explicar la nova etapa empresarial que acaben d’encetar.

Eclipsar el mòbil estrella

En qualsevol cas, el que han aconseguit Facebook i WhatsApp és que demà les mirades de mitjans i inversors d’arreu del món estiguin posades en el que passa a Barcelona. I no sembla que el fet que l’anunci arribés una setmana abans del MWC sigui casual. Poques hores després de les conferències de Zuckerberg i Koum hi haurà, molt probablement, un altre dels plats forts del congrés: la presentació del Samsung Galaxy S5, la nova generació del model de mòbil més venut del món, que quedarà eclipsada per l’operació de compra anunciada la setmana passada.

Però la compra de WhatsApp és només la cirereta del pastís en un any molt intens pel que fa a operacions empresarials. Nokia arribarà a aquest Mobile per primer cop sota la propietat de Microsoft, que la va comprar el setembre de l’any passat. Mentrestant, Motorola seguirà el seu periple: l’any passat va ser el primer que l’empresa pionera del mòbil va visitar el MWC sent propietat de Google, però aquest any ja ho farà formant part del conglomerat xinès Lenovo, després que Google es vengués l’empresa al gener per una fracció del que li havia costat un any i mig abans.

John Hoffman, conseller delegat de GSMA, va dir fa uns dies que el MWC d’aquest any seria el “més gran i el millor” dels que hi ha hagut fins ara. La primera part és indiscutible: serà més gran perquè hi haurà un nou rècord d’assistència, es faran servir més metres quadrats d’exposició que mai, hi haurà més empreses expositores i també més impacte econòmic a Barcelona -356 milions d’euros- i més llocs de treball creats -més de 7.200- (vegeu el gràfic). Pel que fa a la segona part de l’afirmació, segons els últims esdeveniments en el sector, tampoc hi ha gaires dubtes entre els experts. “Crec que serà el millor Mobile World Congress perquè s’ha demostrat que el negoci del mòbil està vivint un moment molt dolç”, afirma el soci director general de la consultora tecnològica Roca Salvatella, Marc Cortés.

És també indubtable que la indústria del mòbil és avui més gran que mai i que el creixement no mostra senyals d’esgotament. Ho diuen les xifres. El còmput global de connexions mòbils a internet creixerà un 26% de mitjana durant els pròxims tres anys, gràcies a la proliferació als països en vies de desenvolupament on encara no han penetrat, segons un estudi de GSMA. Mentrestant, el nombre de subscriptors mòbils creixerà quatre vegades més ràpid que la població mundial.

Decisions d’alta volada

I, tenint en compte això i que sis de cada deu visitants al MWC són alts càrrecs d’empreses de la telefonia (consellers delegats, presidents, propietaris, vicepresidents...), l’edició d’enguany del MWC està condemnada a ser decisiva. Fa justament un any, els responsables de Microsoft i Nokia van tancar a Barcelona la compra de la companyia finlandesa per part de la nord-americana i tot sembla indicar que el ritme d’operacions no farà més que accelerar-se.

Però el MWC no serà només decisiu per a les grans empreses. També tindrà un gran impacte a Catalunya. Més enllà dels guanys directes que la ciutat fa amb el congrés, que omplirà, com cada any, tots els hotels de la ciutat i multiplicarà l’activitat de restaurants i botigues, l’equip de la Mobile World Capital (MWCapital) està treballant perquè el títol de capital mundial del mòbil sigui més que un títol.

Aquest any s’han concentrat a crear un ecosistema amigable per als emprenedors i a intentar atreure inversors. Per això han organitzat, en paral·lel al MWC, que com l’any passat se celebrarà a la Fira de Gran Via de l’Hospitalet, un saló a Montjuïc, el 4 Years From Now (4YFN), centrat en els emprenedors. L’objectiu, segons el cap d’emprenedoria de la MWCapital, és fer de Barcelona la segona ciutat d’Europa en atracció d’inversions, per darrere de Londres. De moment avancem posicions, i aquesta setmana, segons un estudi del Financial Times, la capital catalana s’ha consolidat com la primera ciutat del sud d’Europa en aquest capítol.

A més, la MWCapital intenta també que els veïns notin que viuen a la capital mundial del mòbil. Per això han ideat un programa, el Mobile Ready, que vol rendibilitzar les experiències de mobilitat que pot oferir Barcelona. El Mobile Ready, que va arrencar ahir, consisteix en una aplicació per a mòbil que concentrarà les diferents experiències mòbils que ofereixen museus, botigues i atraccions turístiques de Barcelona. De moment s’hi han sumat la Casa Batlló, el Macba, Desigual i la botiga Santa Eulalia, entre d’altres. El Mobile Ready també ofereix tours als visitants del MWC i als turistes: uns recorreguts en autobús pels llocs més emblemàtics de la ciutat que incorporin experiències mobile. D’aquesta manera, per exemple, a la Casa Batlló es pot veure, amb realitat augmentada, com el drac de Sant Jordi de la façana pren vida quan se l’enfoca amb la càmera del telèfon, o com la botiga Desigual del passeig de Gràcia posa a disposició dels seus clients les innovadores Google Glass.

Des de demà fins dijous, totes les mirades estaran posades a Barcelona, i donaran un any més a la ciutat -i així serà com a mínim fins al 2018- l’oportunitat d’associar la seva marca al sector més dinàmic de l’economia mundial.

stats