Publicitat
Publicitat

El govern espanyol vol reactivar el corredor ferroviari que creua els Pirineus

L'executiu segueix apostant, al mateix temps, pels corredors ferroviaris mediterrani i atlàntic

La ministra de Foment, Ana Pastor, ha anunciat avui que el govern espanyol demanarà a la Comissió Europea (CE) que inclogui el corredor central ferroviari, que creua els Pirineus, en la seva xarxa d'infraestructures de transport prioritàries amb cofinançament comunitari. L'executiu segueix apostant, al mateix temps, pels corredors ferroviaris mediterrani i atlàntic.


Pastor ha dit, en roda de premsa, que la proposta d'incorporar el corredor central “no restarà fons” de les inversions per als corredors mediterrani i atlàntic, però no ha volgut donar xifres concretes ni deixar clar si un tindrà prioritat sobre l'altre. La ministra ha assegurat que la travessia dels Pirineus és “fonamental” per evitar una “Espanya asimètrica” i impulsar la competitivitat. “Per què una comunitat autònoma ha de ser més important que una altra?”, s'ha preguntat. “El corredor central és una petició unànime de les comunitats autònomes. L'Espanya central també existeix”, ha afegit.


A l'octubre, la CE va incloure els corredors ferroviaris mediterrani, atlàntic i central (però aquest sense el túnel que creua els Pirineus) en la seva xarxa d'infraestructures de transport prioritàries amb cofinançament comunitari per al període 2014-2020. La CE va incloure complets el corredor mediterrani (des d'Algesires fins a la frontera francesa) i l'Atlàntic (des de Portugal fins a França, passant per Valladolid i amb ramals a la Corunya, Gijón i Madrid ). En canvi, per al corredor central, només l'eix Algesires-Madrid-Saragossa, des d'on es connectaria amb els altres dos corredors per Bilbao i Tarragona. La CE va descartar el túnel dels Pirineus per qüestions de seguretat.


El corredor mediterrani discorre al llarg de 1.300 quilòmetres per quatre comunitats autònomes, Catalunya, València, Múrcia i Andalusia, i preveu una inversió global de 51.300 milions d'euros, dels quals ja s'han invertit 8.400 milions, amb l'objectiu de que estigui plenament operatiu el 2030. Les ajudes europees cobriran entre un 10% i un 20% del cost total del projecte. L'anterior ministre de Foment, José Blanco, es va comprometre a efectuar entre el 2011 i el 2020 operacions per un valor conjunt de 25.400 milions.


La contraproposta que Madrid presentarà a Brussel·les també demana que s'inclogui la connexió ferroviària amb Portugal, 16 noves plataformes logístiques, nous ports del nord-oest, la connexió ferroviària amb Portbou i de tota la costa andalusa. Pastor ha dit que espera que la decisió de la Comissió sobre si accepta la contraproposta espanyola es produirà entre el juny i la tardor del 2013.

Més continguts de