SOCIETAT
Societat 09/10/2012

La Generalitat denuncia a Brussel·les el "retard històric intolerable" en el corredor mediterrani

El secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, defensa que aquesta infraestructura és "una prioritat" tot i que PP i PSOE "encara en dubtin"

Acn
2 min
UNA INVERSIÓ MOLT PER SOTA DEL PES DEL PIB DE CATALUNYA A ESPANYA
 Els pressupostos de l'Estat per al 2013 atorguen una inversió de 1.260 milions d'euros a Catalunya, corresponent a l'11,9% del total de la inversió regionalitzada, gairebé set punts per sota del 18,6% que estableix actualment l'Estatut.

Brussel·lesLa Generalitat ha denunciat aquest dimarts a Brussel·les el "retard històric intolerable" en la construcció del corredor mediterrani. Coincidint amb els intents del PP i el PSOE de ressuscitar el corredor central en el tràmit d'esmenes del projecte europeu d'infraestructures al Parlament Europeu, el secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, ha defensat la necessitat de tenir al més aviat possible el corredor. "Sembla que alguns encara en dubtin o busquin equilibris estranys amb infraestructures impossibles com la travessia central pels Pirineus", ha lamentat Calvet, en un acte conjunt de l'Euroregió Pirineus Mediterrània amb les Illes Balears, Llenguadoc-Rosselló i Migdia-Pirineus. "El corredor mediterrani ha patit un retard històric intolerable i això ha fet perdre a tothom, ha fet perdre a Catalunya i ha fet perdre carbó a les principals màquines de generació econòmica d'Europa", ha denunciat Damià Calvet des de Brussel·les. Calvet ha assegurat que el Govern ha anat a la capital europea per dir "amb una veu alta i clara davant dels eurodiputats i de la Comissió que el corredor mediterrani és una inversió que val la pena i ens beneficia a tots".

Calvet ha recordat que les normes per a la construcció del corredor ja estan clares però que és "bàsic" que hi hagi "determinació per part de l'estat espanyol i l'estat francès" perquè el projecte tiri endavant. "Cal fer entendre que és una inversió necessària per a la nostra economia, ara més que mai", ha afegit el secretari.

La Generalitat, juntament amb els governs de les Illes, Llenguadoc-Rosselló i Migdia-Pirineus, ha volgut fer una nova defensa del corredor mediterrani en el moment en què el Parlament Europeu debat les esmenes al projecte que va presentar la tardor passada el comissari de Transports, Siim Kallas. El pla de Brussel·les compta amb el corredor mediterrani entre les seves prioritats però deixa fora de les inversions europees la travessia central dels Pirineus, que ara populars i socialistes espanyols volen incloure a última hora a través d'una esmena a l'Eurocambra.

Ramon Tremosa ha assegurat que PP i PSOE "trobaran poca complicitat" entre la resta d'eurodiputats de la UE per incloure el túnel dels Pirineus entre les prioritats europees. Tremosa ha apuntat que el seu grup parlamentari no acceptarà nous canvis. L'eurodiputat de CiU ha afegit que no es pot tornar a obrir "la caixa de Pandora" perquè cadascú posi "el seu tren", perquè llavors "apareixeria no només la travessia central dels Pirineus sinó 50 com aquesta" i "això faria completament inviable tota la xarxa ferroviària".

L'acte de defensa del corredor mediterrani a Brussel·les ha comptat amb la participació dels eurodiputats catalans Ramon Tremosa i Salvador Sedó (CiU) i Raül Romeva (ICV), però no hi ha estat present el PSC. Sí que hi ha anat l'eurodiputada balear popular Rosa Estaràs i les franceses Thérèse Sánchez Schmid i Catherine Grèze.

stats