EDUCACIÓ
Societat 31/03/2016

Només 1.300 docents demanen ser avaluats per poder cobrar més

Ensenyament creu que la prova tindrà més recorregut en el futur

Núria Martínez
3 min
Alumnes de l’IES SINS Cardener, a Sant Joan de Vilatorrada, durant una classe de música.

BarcelonaHabemus xifra. Després que Ensenyament anunciés fa un mes i mig que els professors podrien avaluar-se per cobrar més, ahir el departament va confirmar a l’ARA el nombre de docents que ho havien demanat. Un total de 1.332 professors de primària i secundària volen que se’ls examini per poder augmentar el sou. El nombre de docents que podien demanar ser avaluats és de més de 60.000. No obstant, una gran part ja han aconseguit la puntuació per altres vies i, per tant, no tenen la necessitat de fer la prova. Actualment, Ensenyament no disposa del nombre exacte de docents que no tenen els punts i que podrien estar interessats a fer l’avaluació.

Tot i que es tracta d’una xifra modesta si s’observa el nombre total de professors, des del departament asseguren que, donades les circumstàncies, no és una “xifra petita”. “Tenint en compte que fins ara el personal no havia tingut l’opció de fer l’avaluació i havia obtingut la puntuació mitjançant altres vies, creiem que és una quantitat correcta”, assegura el director general de Professorat i Personal de Centres Públics, Ignasi Garcia, que recorda que l’opció s’havia anunciat amb 15 dies d’antelació.

En aquest sentit, reivindica que es tracta d’una mesura que tindrà “més recorregut” i assegura que l’important és que els docents puguin tenir aquesta opció. A més, defensa que en cap cas la voluntat del departament és que l’avaluació sigui obligatòria. “Es tracta que el professor tingui un reconeixement positiu, mai hauria de tenir un caràcter negatiu”, assegura Garcia, que considera que el més important és que si un docent vol al·legar mèrits pugui mostrar els resultats d’aquest examen. El termini per demanar ser avaluat va acabar l’1 de març, però els exàmens no començaran fins a l’abril.

Al seu torn, els sindicats no veuen amb bons ulls la possibilitat que s’avaluï els professors i consideren que la poca demanda demostra que els docents hi estan en contra. “Les avaluacions ens les fem cada dia nosaltres, les famílies i els nens”, reivindica el portaveu del sindicat USTEC-STEs, Ramon Font, que creu que la prova “uniformitza” la feina dels mestres. Font considera que l’avaluació ha tingut tan poc quòrum entre el professorat perquè s’ha entès que “pretén controlar” i que no respon a les necessitats dels centres. “Aquesta resposta tan baixa és una manera de demostrar el malestar del professorat”, assegura el portaveu de la USTEC, que recorda que la majoria han accedit als punts a través d’altres vies, com la formació. “Els professors estem a la defensiva, no ens en refiem del departament”, insisteix.

Sindicats i mestres, en contra

En la mateixa línia, el secretari general de la federació d’educació de CCOO, Manel Pulido, considera que és “un pas més per situar les responsabilitats en la tasca del professorat” i denuncia que aquesta no és “la via ni la solució”. “De moment és voluntari, però no descartem que hi hagi un dia que sigui obligatori”, apunta Pulido, que recorda que és una mesura que ha tingut una minsa acollida entre el professorat.

L’Associació de Mestres Rosa Sensat fa un pas més i considera que es tracta “d’un brindis al sol” i denuncia que aquesta avaluació “no serveix per millorar”. El membre del consell de formació Joan Maria Girona reivindica més exàmens per al professorat, però per “millorar i no per classificar”. “La Lomce fa que els nens tinguin cada vegada més exàmens, i tinc por que aquesta tendència de carrera d’obstacles es traslladi als professors”, apunta Girona, que afegeix que les proves haurien de tenir “la voluntat d’estimular i no d’enfonsar, com passa ara”.

La prova que faran a partir de l’abril els 1.332 mestres que volen cobrar més tindrà dues modalitats: l’exercici de l’activitat docent i la d’aplicació dels resultats d’avaluació del centre. En la primera, es valorarà les capacitats pedagògiques del docent i la seva participació en el centre, entre d’altres.

La segona modalitat de l’examen només la poden sol·licitar els professors que treballin en centres amb un nivell d’eficiència de 3 o 4 d’acord amb la valoració anual de la Inspecció d’Educació, que qualifica cada centre amb una nota que va entre l’1 i el 4. Aquesta puntuació s’atorga en funció del grau d’assoliment dels objectius i l’evolució en la millora dels resultats de l’escola.

stats