Societat 04/11/2014

Ofensiva d'Ensenyament per millorar l'ortografia a l'ESO

La meitat de les faltes que fan els alumnes són d'accentuació

Elisabet Escriche
2 min

BarcelonaEl Govern ha impulsat una ofensiva per millorar l'ortografia entre els alumnes d'ESO després que en les proves d'avaluació de competències bàsiques que es fan cada any a quart curs s'hagi detectat un excés de faltes, tant en català com en castellà.

El filòleg Jordi Balcells ha elaborat una nova metodologia d'ensenyament basada en competències per millorar els resultats ortogràfics dels alumnes. "El que s'ha fet és seguir el que dicta el marc europeu comú de referència per a les llengües", ha especificat aquest dimarts a la tarda durant la presentació del document 'Orientacions pràctiques per a la millora de l'ortografia'.

Durant els darrers vint anys la metodologia per ensenyar ortografia ha estat "mecànica". "A l'alumne se li ha ensenyat ortografia fent exercicis que consisteixen a omplir buits de mots i frases", ha detallat Balcells. El marc europeu comú de referència per a les llengües, però, dicta que l'ensenyament s'ha de fer per competències i, per tant, no ha de ser exclusiu de les classes de llengües catalana o castellana. Les noves metodologies que proposa el pla es basen en la lectura de textos, l'escriptura, converses, la realització de traduccions, exàmens de redacció, treballs escrits o la consulta del diccionari.

Un 83% de l'ortografia s'aprèn per mitjà de la vista, l'11% per l'oïda i el 6% a través d'altres sentits. Davant d'aquestes xifres, el document també insisteix a potenciar a l'aula les dues memòries amb la pràctica de la lectura i l'escriptura.

Tant l'autor de la metodologia com la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, han insistit que per aplicar el document és bàsica la coordinació entre el professorat de català i de castellà i la col·laboració de la resta dels docents. "En totes les matèries s'utilitza l'escriptura", ha recordat Balcells.

Dins del nou aprenentatge també es recomana utilitzar estratègies d'autocorrecció i autoavaluació i, alhora, tenir una atenció especial a la diversitat.

Un model d'èxit

L'escola concertada IPSI ja fa anys que ensenya l'ortografia per competències. "S'ha de fugir de l'aprenentatge basat només en continguts i s'ha d'apostar per processos de mecanismes de pensament", ha explicat a l'ARA el seu director, Oriol Blancher. Aquest sistema d'aprenentatge ha convertit el centre, que té uns 460 alumnes que estudien ESO, en un dels que obté més bons resultats en les competències bàsiques que es realitzen a 4t d'ESO. "Els resultats són alts i estem per sobre de la mitjana de les escoles del mateix nivell de complexitat que la nostra", ha assegurat el director.

stats