Publicitat
Publicitat

A la ciutat

Amb la crisi ha nascut un nou eufemisme per dignificar les coses barates: 'outlet'

Posi'm el més senzill que tingui

Quan vas a comprar una màquina de rentar i preguntes què tenen, sempre et diuen que això depèn del que vulguis, que és una manera de dir que depèn del preu. Si el que vols és que no sigui gaire cara, demanes que t'ensenyin les que estan més bé de preu. Sempre m'han agradat eufemismes com ara més complet, o més senzill, per referir-se, en realitat, al preu. Que una rentadora sigui més senzilla no vol dir que només tingui un botó per posar-la en marxa, i la rentadora més completa no va amb assecadora incorporada ni canta la Traviata quan centrifuga. L'ús d'aquest eufemisme em resulta especialment màgic quan s'aplica a coses que no tenen parts, perquè en el cas d'una rentadora la idea que és completa em suggereix uns amortidors contundents i un bon embolic de circuits electrònics, però en el cas d'uns llençols o d'uns mitjons mai no he sabut què els pot arribar a fer més complets.

Als Estats Units la gent diu amb orgull que s'ha comprat una rentadora baratíssima. Als europeus sembla que, en general, no ens agrada comprar el més barat i evitem parlar de preus, com evitem parlar de sous. Sovint fa l'efecte que el producte més barat no hi és perquè el compris, sinó per evitar-te el tràngol de comprar el més barat. Els botiguers solen fer cara de circumstàncies quan et presenten la rentadora més barata, com si es compadissin del teu sou. Si els preguntes si no renta bé et diuen que rentar sí que renta, però que no és com aquella altra, més completa.

Amb la crisi ha nascut un nou eufemisme per dignificar les coses barates: ara hi ha outlets de tota mena de coses, i no tenen res a veure amb els primers outlets , dedicats a la venda de peces de marques de moda tarades o de la temporada anterior. Outlet és la nova manera de designar les botigues de saldos. Una cosa és que amb la crisi ens hàgim fet més pobres i tota una altra és degradar-nos a comprar un llum de sostre en una botiga de quincalla. Gràcies a aquest eufemisme, ens podem fer la il·lusió que som molt llestos: hem descobert un outlet !

Potser seria millor que ens deixéssim d'eufemismes i féssim més cas de l'estratègia contrària, que és la que usen alguns venedors de pneumàtics, amb rètols que diuen coses com " No sea tonto y cómprelos a mitad de precio AQUÍ".

Més continguts de