Publicitat
Publicitat

EDUCACIÓ

“Prioritzàvem la innovació als mòduls”

Més d’un milió i mig d’alumnes van començar ahir el curs, amb un augment de docents

Tot i ser amb mòduls prefabricats, els pares de l’Eixample II van celebrar la creació d’una nova escola al districte. Es tracta d’una de les sis escoles noves de Barcelona que s’inauguren aquest curs i que segueixen un mètode innovador.

Com la majoria d’escoles noves, ahir va obrir les portes després d’una cursa a contracorrent per acabar les obres. “La setmana passada estàvem en obres i ara encara ens falten algunes coses per arreglar”, explica la mestra Àngels Izquierdo, que afegeix que estan “molt contents” amb el resultat. En la mateixa línia, el director del centre, Óscar Ortego, reconeix que l’aspecte de l’escola per fora “no és el més desitjat”, però assegura que per dins és “versàtil i funcional”.

El cert és que els mòduls de l’Eixample II -com els de la majoria de nova creació de Barcelona- no tenen res a veure amb els de fa uns anys. Es tracta d’un recinte nou, amb parquet i molt espaiós, amb aire condicionat i calefacció. “Creiem que avui dia ens pot ser un espai profitós”, apunta el cap d’estudis, Jordi Huerta, que afegeix que amb el pas del temps ja aniran veient si sorgeixen dificultats.

Ara, les mancances que hi veu el claustre de l’escola és que no tenen parets com a tal -no poden penjar-hi material- i que no hi ha armaris, entre d’altres. A diferència d’altres escoles de nova creació, està previst que l’Eixample II es quedi en barracons. “Els alumnes que avui comencen P3 acabaran 6è de primària en aquests mòduls”, apunta Ortego. Això vol dir que l’edifici anirà creixent per dalt, fins a arribar a les quatre plantes, i que els espais aniran variant, segons l’arribada d’alumnes. Es tracta d’una escola de dues línies.

Per als pares, el fet que l’escola fos en mòduls prefabricats no és un problema. “El prioritari és que sigui una escola pública, laica i innovadora”, apunta una de les mares de l’escola, Clara Esteva, que té dos bessons que ahir van començar el curs. Per a ella és important que “no s’utilitzin llibres de text” i que “l’educació evolucioni al mateix ritme que ho fa la societat”. El mateix opina Mónica Zamora -mare d’una nena de tres anys-, que afegeix que es nota que tant pares com mestres tenen molta il·lusió amb el nou projecte. “Hi ha molta implicació per part de tothom: com que és un projecte nou, la participació és enorme”, apunta Zamora, que celebra que “tot està per fer”.

L’Eixample II no és l’única escola nova de Catalunya. En total, aquest curs han obert 15 escoles noves, 11 de les quals en barracons. Un total de 1.562.780 alumnes van tornar ahir a les aules, amb un reforç de 5.514 docents més que s’incorporaran als equips actuals.

D’aquests, una part s’escollirà a través del nou sistema de cobertura de les places perfilades, que vol dir que són escollits després d’una entrevista amb el director del centre. Per compensar l’augment d’alumnat respecte al curs passat, Ensenyament ha obert fins a 76 grups nous a P3 i 88 a 1r d’ESO, l’etapa que més creix en alumnat, ja que per qüestions demogràfiques s’hi incorporen 18.000 alumnes més que el curs 2016-2017.

Crítiques d’USTEC

Tot i celebrar la incorporació de 4.714 mestres més al sistema -la resta són professors-, el sindicat USTEC-STEs encara xifra en 7.000 els docents necessaris per arribar a la mateixa relació d’alumnes que l’any 2010, abans de les retallades.

A més, la USTEC-STEs va denunciar ahir en la roda de premsa que les places perfilades suposen una “privatització encoberta’’ que dona lloc a “arbitrarietats, controls ideològics, pèrdua de pluralitat i atemptat contra la llibertat de càtedra i pensament”.

Segons el sindicat, les entrevistes personals impliquen “pressions als docents perquè renunciïn a permisos i llicències” i, a més, provoquen que el seu lloc de feina depengui de “l’opinió de les direccions”.

Etiquetes

Més continguts de